Hvis du får problemer med at klare dit arbejde

Som sygemeldt har du både rettigheder og pligter. Læs mere om dine muligheder her.

Det er vigtigt at forebygge!

Vi ved, at det kan være svært, og tage lang tid, at vende tilbage til sit arbejde, når man først er blevet syg. Derfor er det vigtigt, at adressere det, så snart du mærker, at du får problemer med at klare dit arbejde. Det gælder, hvad enten det er stressrelaterede, eller relateret til anden sygdom.

Det er en god ide, at tage en snak med din arbejdsgiver, hvor du fortæller, at du har svært ved at klare dit arbejde. Hvor I taler om, hvad I begge kan gøre for, at det kan blive lettere for dig at passe dit arbejde. 

Det er også en god idé, at tale med din fagforening, og/eller tillidsrepræsentanten på dit arbejde. Mange fagforeninger vil også have råd og vejledning vedr. dette på deres hjemmeside.

Her er nogle links der måske kan hjælpe dig:

Arbejdstilsynet - Sådan forebygger I sygefravær

Sundhedsstyrelsen "Hvad kan du selv gøre for at forebygge stress?"

Hvis du bliver syg

Er du allerede blevet sygemeldt fra dit arbejde, kan du have glæde af at kontakte vores fastholdelseskonsulent som kan hjælpe dig og din arbejdsgiver i forhold til diverse fastholdelsesmuligheder.

Du kan kontakte fastholdelseskonsulenten på tlf. 2961 4297 eller på mail:  

Se yderligere information her om hvad der sker, når du bliver sygemeldt

Kompenserende ordninger

Hvis du har en funktionsnedsættelse i forbindelse med sygdom, kan du søge kommunen om forskellige ordninger som kan kompensere dig i forhold til din funktionsnedsættelse/handicap i dit arbejde.

Du kan læse mere her om ordningerne på arbejdsmarkedet for personer med nedsat arbejdsevne

Kontakt Jobcenter Køge
Opdateret af Jobcenter Køge 14.10.21