Skip til hoved indholdet

Kontrol med socialt bedrageri

Hvis man modtager ydelser, som man ikke har ret til, mod bedre vidende, er det socialt bedrageri. Har du mistanke om socialt bedrageri, skal du anmelde det til kommunen.

Hvad er socialt bedrageri?

Hvis man som borger eller virksomhed opgiver ukorrekte oplysninger til kommunen for at opnå en ydelse, er der tale om socialt bedrageri.  

Det kan for eksempel være:

  • forældre der oplyser, at de er enlige forsørgere, men reelt ikke er det
  • borgere som arbejder sort, mens de modtager for eksempel sygedagpenge, kontanthjælp med mere
  • borgere som ikke bor på den adresse, hvor de har registreret deres folkeregisteradresse

Har du mistanke om socialt bedrageri? 

Har du mistanke om socialt bedrageri, skal du kontakte Kontrolgruppen i Borgerservice. Det gælder også, hvis du er i tvivl om de forhold, du har mistanke til, rent faktisk er socialt bedrageri. Vi foretrækker, at du ringer til os på telefon 56672131. Du kan også skrive til os eller bruge selvbetjeningsløsningen på borger.dk. 

Vær opmærksom på, om du vil være anonym, når du henvender dig.

Hvis du er i tvivl, om du er berettiget til en eller flere ydelser, som du selv modtager, skal du kontakte den udbetalende afdeling eller myndighed for at få svar på regler og betingelser for ydelsen. Det gælder også, hvis du har fået udbetalt ydelser ved en fejl. 

Anmeld socialt bedrageri på borger.dk

Kontakt Borgerservice - Pas, Kørekort, vielser, MitID

Torvet 1, 4600 Køge

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje