Godkendelseskriterier For Private Institutioner 0-6 år 2020
Godkendelseskriterier for private leverandører af dagtilbud efterdagtilbudsloven kap. 3 § 19 stk. 5
Alle private leverandører, som ønsker at oprette en privatinstitution, skal sende en ansøgning pr. mail til: buf@koege.dk. I ansøgningen skal den private leverandør dokumentere, hvordan institutionen vil leve op til nedennævnte krav.
Hvis den private leverandør af institutionen godkendes, yder Køge Kommune et drifts-og bygningstilskud samt administrationsbidrag. Den private leverandør fastsætter selv størrelsen på forældrebetalingen.
Ansøgning
Depositum
Ved ansøgningen om godkendelse af oprettelse af enprivatinstitutionskal ansøgeren stille et depositum på 30.000 kr., som tilbagebetales, når kommunen har truffet afgørelse om etablering af institutionen.
Driftsgaranti
En godkendt leverandør af en privatinstitution skal stille økonomisk sikkerhed på anfordring svarende til en halv månedsdrift af institutionen, der reguleres den 1. januar hvert år med pris-og lønudviklingen. Da driftstilskuddet i Køge Kommune betales forud svarende til én måneds drifts-, bygnings-og administrationstilskud, skal der stilles en driftsgaranti på 1½ måneds driftsgaranti.
Den stillede garanti skal modsvare institutionensstørrelse set i relation til børneantal og børnealder. Beløbet beregnes og fastsættes af Køge Kommune.
Vedtægter
Der skal udarbejdes vedtægter for den private institution, som skal vedlægges ansøgningen om godkendelse som privat leverandør. Vedtægterne skal bl.a. indeholde optagelseskriterier, opsigelsesvarsel, bestyrelseskonstruktion, ansvarsfordeling mellem bestyrelse og daglig leder, åbningstid, antal pladser/børn, dagtilbuddets formål samt anvendelse af et eventuelt overskud. Der skal udpeges en ansvarlig leder for den private institution.
Endelig godkendelse af dagtilbuddeter betinget af virksomhedsregistreringsbevis fra Erhvervs-og Selskabsstyrelsen (CVR-nr.), samt ibrugtagningstilladelse.
De fysiske rammer
Det er en betingelse for udbetaling af tilskuddet, at denprivate institutiontil enhver tid har en gyldig ibrugtagningstilladelse til de lokaler, hvori pasningen foregår,svarende til det maksimaleantal børn, der må væreindmeldt i institutionen. Privatinstitutionen har selv ansvar for at indhente godkendelsefra alle relevante myndigheder.
Lokalerne skal primært være indrettet til børns daglige brug. Der skal minimum være et frit gulvareal på 3 m2 pr. vuggestuebarn og 2 m2 pr. børnehavebarn.
Der ydes ikke tilskud til dagplejelignende pasningsordninger, dvs. pasning af et mindre antal børn i hjemlige omgivelser.
Der stilles krav om, at institutionen råder over et udendørsareal/en legeplads, der modsvarer antallet af børn, eventuelt suppleret med mulighed for brug af andre udendørsarealerpå daglig basis. En ekstern, certificeret virksomhed skal godkende legepladsen og efterfølgende foretage legepladsinspektion mindst hvert andet år.
For yderligere beskrivelse af godkendelseskriterierne for de fysiske rammer, se:
- Gældende Bygningsreglement
- Brandmyndighedernes krav (Brandloven)
- ”Vejledning om Hygiejne i Daginstitutioner –om sundhed, forebyggelse, sikkerhed og miljø”, Sundhedsstyrelsen.
De pædagogiske rammer
Formålet med dagtilbud og pædagogiske læreplaner
Den private leverandør skal leve op til formålsbestemmelserneog bestemmelsen om den pædagogiske læreplan mv., jf. dagtilbudsloven, kap. 2 § 7.
I 2020 omfatter det arbejdet med den pædagogiske læreplan og desuden også Køge Kommunes egen dagtilbudsstrategi. Det er et krav, at den private leverandør løbende og til enhver tid arbejder efter gældende lovgivning, politikker og strategier mv.,som måtte komme fra både nationalt og lokalt plan.
Den pædagogiske læreplan udgør rammen for institutionens arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelsegennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende,og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv. Institutionenskal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Institutionen skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund.
Institutionen skal udforme et pædagogisk grundlag, som danner udgangspunkt for de 6 læreplanstemaer samt mål for sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børnenes læring. Der skal etablerespædagogiske livs-og læringsmiljøer for børn gennem hele dagen,og de fastsatte pædagogiske mål for aldersgruppen 0-5 åroperationaliseres, så det pædagogiske læringsmiljø afspejler de aktuelle børns behov og forudsætninger i dagtilbuddet.
Det skal beskrives, hvordan det pædagogiske læringsmiljøunderstøtter børns brede læring, herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse indenfor og på tværs af de 6 læreplanstemaer. Temaerne er:
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskaber
Af beskrivelsen skal det også fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager højde for børn i udsatte positioner,så de oplever, atde er en betydningsfuld del af forskellige fællesskaber. Endvidere skal der redegøres for, hvordaninstitutionen vil samarbejde med forældre om børnenes læring,og hvordan institutionen inddrager lokalsamfundet i arbejdet medlæringsmiljøer samt, hvordan institutionen i barnets sidste år i institution(hvis det er en børnehave)tilrettelægger et pædagogisk læringsmiljø, der skaber sammenhæng til børnehaveklassen.
Arbejdet med børnenes fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø skal integreres i det pædagogiske arbejde med skabelse af pædagogiske læringsmiljøer.
Det er lederen af den private institution, der er ansvarlig for at udarbejde og offentliggøre den pædagogiske læreplan. Det er ligeledes lederen, der er ansvarlig for,at læreplanen evalueres mindst hvert andet år. Lederen har ansvar for at inddrage forældrebestyrelsen i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningenpåden pædagogiske læreplan.
Inspiration og vejledning til udarbejdelsen af en pædagogisk læreplan kan findes på Undervisningsministeriets hjemmeside: www.emu.dk
Institutionen skal være åben for alle børnefamilier uanset race, køn, religion og politisk anskuelse. Det pædagogiske arbejde i institutionen skal fremme tolerance og medmenneskelighed. Der skal tales dansk i institutionen, og institutionen skal understøtte danske værdinormer.
Kommunens dagtilbudsstrategi
Arbejdet i alle dagtilbud i Køge Kommune skal tage udgangspunkt i kommunens dagtilbudsstrategi. Den private leverandør er forpligtet til at overholde de til enhver tid gældende lovgivninger, politiske beslutninger og kommunens politiker på området.
I Køge Kommune er der udviklet otte pejlemærker for pædagogisk kvalitet i dagtilbud:
- Professionelt og tydeligt lederskab
- Reflekteret og tilrettelagt pædagogisk praksis
- Gode fysiske rammer og organisering af livs-og læringsmiljøer
- Evalueringskultur med fokus på læring
- Partnerskab med forældrene
- Social mobilitet
- Sammenhænge i alle overgange og samarbejde på tværs
- Digitalisering
Formålet med disse pejlemærker er, at hver enkelt institution forholder sig til, hvordan man lokalt vil formulere og praktisere pædagogikken. Pejlemærkerne beskriver en fælles retning for den mangfoldighed af pædagogikker, metoder og strategier, der eksisterer og udvikles i institutionerne i Køge Kommune.
Tilsyn
Det pædagogiske tilsyn skal sikre, at privatinstitutionen lever op til dagtilbudslovens formålsparagraf, § 1.
Retningslinjer og bestemmelser om private leverandører findes i vejledningen om dagtilbud. Der gøres opmærksom på, at den private institution selv er ansvarlig for at søge information herom samt at efterleve dagtilbudslovens bestemmelser.
Inden institutionen åbner, inviterer Dagtilbudsafdelingen v. en pædagogisk konsulent til et møde, hvor krav og udviklingsområder i forhold til det pædagogiske arbejde i institutionen drøftes. Tilsynet vil herefter en gang årligteller efter behov gennemføre tilsyn i institutionen.
Tilsynet forholder sig blandt andet til:
- Privatinstitutionens overordnede pædagogiske profil
- Den pædagogiske læreplan, herunder det pædagogiske grundlag og opfølgning på fokuspunkter med handleplaner og evaluering
- Den pædagogiske linje i dagligdagen –omden daglige praksis er i overensstemmelse med mål fra den pædagogiske læreplan
- Privatinstitutionens indsats i forhold tilbørns sproglige-og motoriske udvikling
- Privatinstitutionens tilgang til børn og deres udviklingspotentialer
- Dialogen i forældresamarbejdet
- Personalesituationen, herunder vagtplaner
På hvert tilsynsbesøg sammenlignes forvaltningens børnelister med institutionens interne lister for at sikre, at alle børn, der ydes tilskud til, er registreret.
Personalesammensætning
Den ansvarlige for privatinstitutionen har ansvar for, at personalesammensætningen sikrer, at institutionen kan overholde målene i dagtilbudsloven, samt Køge Kommunes kvalitetskrav og tilgodese børnenes behov. Der skal være forsvarlighed i pasningsordningen. Gruppestørrelsen skal være sådan, at personalet kan opfylde børnenes behov for sikkerhed og tilsyn.
Der skal indhentes udvidet straffeattest samt børneattest på alle ansatte i institutionen, inden et ansættelsesforhold kan indgås.
Der stilles krav om, at privatinstitutionens leder skal have samme uddannelsesmæssige grundkvalifikationer som ledere i de kommunale og selvejende dagtilbud i Køge Kommune. Dette indebærer, at den private institutions leder som minimum skal have en pædagogisk grunduddannelse.
En privat leverandør skal som minimum opfylde samme krav som de kommunale og selvejende dagtilbud i Køge Kommune vedrørende personalenormering.
Institutionen er forpligtet til at have en hjemmeside, en telefon, en computer med internetopkobling, der til enhver tid lever op til gældende standarder –herunder at kunne leve op til persondataforordningen.
Lederen i en privat institution skal deltage i informationsmøder,som arrangeres af Køge Kommune i forbindelse med orientering om nye politiske mål, indsatsområder, procedurer mv. ,herunder Lederforum en gang ikvartalet.
Den til enhver tid dagligt fungerende lederog bestyrelsener forpligtet til at samarbejde med Køge Kommune.
Praktikanter
En privat institution skal være åben for modtagelse af lønnede praktikanter fra professionshøjskolerne.
Løn-og ansættelsesvilkår
Personalet i en privatinstitution er ikke dækket af den kommunale overenskomst.
Vikarer
Institutionen skal sørge for vikardækning ved ferie og sygdom.
Børn med særlige behov
Privatinstitutioner skal være åbne for børn, der kræver en særlig indsats,og de skal samarbejde med de relevante kommunale instanser og det pædagogiske tilsyn om de nødvendige tiltag over for disse børn. Det er kommunen, som træffer beslutning om behovet for særlig støtte efter en konkret vurdering. Den private leverandør har både samarbejds-og initiativpligt.
Køge Kommune bevilliger og finansierer udgiften til indsatsen. Kommunen følger op på indsatsen og påser, at den private institution modtager ressourcer til at løfte opgaven i forhold til et barn med særligtbehov. Som tilsynsmyndighed skal kommunen sikre, at afgørelsen vedrørende særlig indsats til barnet effektueres.
Køge Kommune kan beslutte at flytte et barn, hvis kommunen vurderer, at barnet ikke trives i institutionen.
Økonomi
Økonomisk hæderlighed
Den private leverandør skal opfylde grundlæggende krav om økonomisk og faglig hæderlighed, dvs. at den private leverandør fxskal overholde sine forpligtelser i forhold til betaling af skat osv. og at anvende tilskuddene fra Køge Kommune til formålet.
Tilskud
Tilskuddene fastsættes årligt af Byrådet i forbindelse med budgetvedtagelsen.
Kommunen yder et tilskud til privatinstitutionen pr. barn, der er optaget i institutionen. Tilskuddet består af 3 dele; driftstilskud, bygningstilskud og administrationsbidrag og udbetales månedsvis forud og forfalder til betaling den sidste bankdag i måneden. Den private institution skal indberette antallet af børn til Køge Kommune senest den 20. i hver måned.
- Driftstilskuddetpr. barn svarer til de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen (eksklusive støttepædagogudgifter), jf. dagtilbudsloven, § 36.
- Bygningstilskuddetpr. barn svarer til det gennemsnitlige bygningstilskud pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende daginstitutioner i kommunen, jf. dagtilbudsloven, § 37.
- Administrationsbidragetpr. barn svarer til det gennemsnitlige administrationsbidrag pr. barn, kommunen yder til selvejende institutioner. Administrationsbidraget bortfalder, hvis privatinstitutionen ikke ønsker selv at varetage administrationen, jf. dagtilbudsloven, § 38.
Et eventuelt overskud kan trækkes ud som overskud til driftsherren. Dette overskud skal anvendes til lovlige formål. Kommunen hæfter ikke for et eventuelt underskud hos en privatinstitution.
Åbningstid
For at opnå fuldt tilskud skal institutionen have en åbningstid på minimum 52 timer ugentlig og holde åbentpå alle hverdage. Ved kortere åbningstid bliver tilskuddet tilsvarende reduceret. Privatinstitutionen er forpligtet til på forhånd at give både kommunen og forældrene information om lukkedage det pågældende år. Kommunen har mulighed for at ændre tilskuddet i forhold til det antal dage, institutionen holder lukket.
Lukkedage
Institutionen kan holde lukket Grundlovsdag og den 24. december. Eventuelle lukkedage herudoverskal fremgå af aftalenmellem den private leverandør og Køge Kommune. Eventuelle lukkedage fritager ikke institutionen for pasningsforpligtelseni forhold til de indmeldte børn, der har et pasningsbehov på disse dage.Der skal kunne stilles alternativ pasning til rådighedden eller de dage. En eventuel brug af lukkedage og tilrettelæggelsen af den alternative pasning skal ske under hensyn til dagtilbudslovens formålsbestemmelse.
Optagelse
Institutionen træffer selv afgørelse om optagelse af børn i institutionen. Reglerne for optagelse af børn skal fremgå af institutionens vedtægter, som skal være offentligt tilgængelige, fx via dagtilbuddets hjemmeside. Optagelseskriterier må ikke være i strid med almindelige retsgrundsætninger, og institutionen skal være åben for alle børn uanset race, køn, religion og politisk anskuelse. Institutionen skal også være åben for børn, der kræver en særlig indsats.
Privatinstitutionen skal føre venteliste over børn, der ønskes optaget i privatinstitutionen. Ventelisten skal være åben for alle og tilgængelig for kommunen, så kommunen på anmodning kan få indsigt i ventelisten. Institutionen kan kun afvise børn, hvis der ikke er ledig kapacitet. Hvis privatinstitutionen afviser et barn, skal det indberettes til kommunen med en begrundelse for afvisningen.
Privatinstitutionen skal meddele Pladsanvisningen, hvilke børn der bliver optaget i og udmeldt af institutionen. Én gang om måneden skal der fremsendes lister over alle indmeldte børn. Listerne skal sendes med sikker post til Pladsanvisningen. Angiv i emnefeltet hvilken institution der sendes fra. Der skal logges på med institutionens virksomheds NemID eller lederens NemID.
Forældreindflydelse
Forældrene skal sikres indflydelse svarende til forældreindflydelsen i selvejende institutioner.
Forældrebestyrelser skal som minimum have indflydelse på principperne for institutionens arbejde, principperne for anvendelse af budgetramme samt indstillingsret til institutionsbestyrelsen i forbindelse med ansættelse af fast personale i daginstitutionen.
Desuden skal forældrebestyrelsen inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning af den pædagogiske læreplan og i arbejdet med at skabe god sammenhæng i overgang fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole jf. dagtilbudsloven, § 15.
Forældrebestyrelsen skal hvert andet år beslutte,om privatinstitutionen skal tilbyde et dagligt måltid mad til børnene.
Underretningspligt om væsentlige ændringer i den private leverandørs forhold
Hvis er sker væsentlige ændringer i den private institutions ledelse, drift, administration, bygninger, børnesammensætning, personalesammensætning, vedtægtsændringer mv. skalKøge Kommune straks underrettes.
Øvrige bestemmelser
Den private leverandør skal til enhver tid leve op til de gældende godkendelseskriterier,som er vedtaget af Køge Kommune. For private leverandører oprettet efter 1. juli 2018 betyder det, at privatinstitutioner har seks måneder til at tilpasse driftensvarende til kommunens nye eller opdaterede godkendelseskriterier. Private leverandører oprettet før 1. juli 2018 kan arbejde videre efter de principper,som deer godkendt efter.
Den private leverandør skal til enhver tid leve op til den gældende lovgivning på området, herunder samtlige lovbestemmelser, der retter sig mod dagtilbud, samt til de til enhver tid i Køge Kommune gældende mål med og rammer for børns ophold i dagtilbud. Herunder de politisk vedtagne beslutninger på dagtilbudsområdet.
Hergælder blandt andet:
- Køge Kommunes almene politikker og målsætninger
- Køge Kommunes Børn og Unge-politik
- Den Sammenhængende Børnepolitik
- Dagtilbudsstrategien
- Køge Kommunes Handicappolitik
- Køge Kommunes retningslinjer for udarbejdelse af den pædagogiske læreplan
- Køge Kommunes retningslinjer for sprogstimulering
De kommunale målsætninger og politikker mv. kan ses på Køge Kommunes hjemmeside www.koege.dk eller kan rekvireres ved henvendelse til Børne-og Uddannelsesforvaltningen i kom-munenbuf@koege.dk.
Køge Kommunes godkendelse til at drive privatinstitutionen kan ikke videregives til anden fysisk eller juridisk person.
Privatinstitutioner er underlagt de samme regler for tavsheds-og underretningspligt som de kommunale og selvejende daginstitutioner, retssikkerhedsloven, § 43, og serviceloven, kap. 27.
Privatinstitutioner skal leve op til reglerne for APV, (lov om arbejdsmiljø).
Institutionen er ansvarlig for at tegne alle lovpligtige og andre relevante forsikringerog sikre,at dækning af dissetilenhver tid opfylder gældende lovkrav på området,såsom bygnings-og brandforsikring og indboforsikring. Desuden anbefales en bestyrelsesansvarsforsikring.
Institutionen skal være røgfri.
Privatinstitutionen skal overholde alle gældende bestemmelser vedrørende hygiejne, sikkerhed m.v. og følge de overordnede politikker for områderne kost, motion og hygiejne.
For yderligere beskrivelse af godkendelseskriterierne, se: ”Vejledning om Hygiejne i Daginstitutioner –om sundhed, forebyggelse, sikkerhed og miljø”,Sundhedsstyrelsen.
Hvis Køge Kommune efter godkendelsen af institutionen vurderer, at den private leverandør misligholder eller ikke længere lever op til de nævnte krav og forpligtelser, kan Byrådet beslutte atstandse udbetalingen af tilskuddet med kort eller intetvarsel. Køge Kommune kan rejse krav om erstatning.
Kommunens afgørelse om godkendelseaf private leverandører kan ikke indbringes til anden administrativ myndighed. Klage over fastsættelse af kommunens kravkan rettes til:
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Mail: ast@ast.dk
Telefon: 33 41 12 00
Initiativtageren erklærer, at han/hun har læst og accepteret Køge Kommunes krav til private leverandører på dagtilbudsområdet som grundlag for institutionens oprettelse og drift.