Inklusion
I Køge Kommune arbejder vi på at inkludere børn i fællesskabet, når det giver mening. Pengene, der spares på specialskoler, bliver overført til de almene skoler, der nu løser opgaven. På den måde er der ressourcer til at løse opgaven med kvalitet.
På alle skoler i Køge kommune er der etableret vejlederkorps, som alle arbejder ud fra en inkluderende målsætning. Korpset arbejder både ud fra en forebyggende samt en foregribende vinkel.
Vejlederkorpset består af både skolens egne folk samt eksterne ressourcepersoner tilknyttet hver enkelt skole – f.eks. skolens psykolog fra PPR og skolesocialrådgiveren, som begge har sin daglige gang på skolen.
Korpset rådgiver, vejleder, underviser og sparrer med kolleger, ledelse, forældre og børn.
I korpset er der på alle skoler uddannede inklusionsvejledere, som har en særlig viden om og erfaring med inklusion. Inklusionsvejlederne samarbejder altid tæt med de øvrige vejledere og øvrige ressourcepersoner – og arbejder i hvert enkelt tilfælde altid med både ledelse og lærer/pædagogteamet omkring den enkelte klasse eller barn.
Vejlederne arbejder med forebyggende tiltag på de områder, hvor vi af erfaring ved, at det kan være svært med fællesskabet, f.eks. overgange mellem bestemte klassetrin og udskolingen med pubertetsudfordringer – men også i forhold til udvikling af skolens trivselsprogrammer, organisering af forældreoplysning etc.
Korpset arbejder også foregribende - det vil sige med enkelte opståede problemstillinger i forhold børn, der i perioder kan være i særlige udfordringer – f.eks. ordblindhed, psykiatrisk diagnose, krise i hjemmet etc.
Ved særlig bekymring i forhold til enkelte børn skal der udarbejdes en handleplan.
Handleplanen laves i samarbejde mellem vejlederne, skolens ledelse, klasseteam samt forældre og skal løbende justeres, så den hele tiden er fremadrettet og brugbar.
Læs mere om vores Inklusion strategi her Inklusion