Servicestandarder på børnehandicapområdet
Forord
Servicestandarderne beskriver, hvilket serviceniveau borgere i Køge Kommune som udgangspunkt kan forvente ved tildeling af ydelser efter serviceloven, hvis man er et barn eller en ung med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller forælderhertil.
Afgørelser efter serviceloven skal træffes på baggrund af både faglige og økonomiske hensyn. Servicestandarderne skal bidrage til at skabe de bedst mulige betingelser for en sikker faglig og økonomisk styring af børnehandicapområdet i kommunen.
Køge Kommune foretager altid en konkret og individuel vurdering af ressourcer og behov i den enkelte familie. Servicestandarderne udgør et udgangspunkt for vurderingen af arten og omfanget af den konkrete ydelse, men en socialfaglig vurdering af barnets, den unge eller familiens konkrete og individuelle ressourcer og behov, og hvad der skal til for at imødekomme dissebehov, kan medføre en konkret fravigelse af servicestandarderne. Et kommunalt fastsat serviceniveau indgår i afgørelsesgrundlaget, og fravigelser skal begrundes særskilt af hensyn til ligebehandlingsprincippet.
Servicestandarderne indgår som et led i udmøntningen af Køge Kommunes ’Børn og Unge-politik’ og ’Sammenhængende Børnepolitik’. Derfor vil hjælpens bidrag til at sikre barnetseller den unges sundhed, trivsel, dannelse, læring og/eller udvikling af livsduelighed indgå som et aspekt ved udmåling af hjælp inden for servicelovens rammer og med respekt for visse ydelsershandicapkompenserende karakter.
Køge Kommunes indsats på børnehandicapområdet bygger på følgende værdier på baggrund af ’Børn og Unge-politikken’, Sammenhængende Børnepolitik’ og formålsbestemmelsen i servicelovens § 1:
- Forældrene er de vigtigste personer til at sikre deres barns sundhed, trivsel, dannelse, læring og udvikling af livsduelighed, og kommunens indsats skal så vidt muligt understøtte dette.
- Kommunens indsats bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie og på den enkeltes ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt for den enkelte. Det betyder bl.a., at:
- Forældrene har ansvaret for at indrette deres hverdag, så de bedst varetager deres barns behov.
- Indsatsen ydes så vidt muligt som hjælp til selvhjælp med det formål for øje at fremme den enkeltes mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv.
- Indsatsen kan dog også ydes med henblik på at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten for barnet/den unge og familien.
- Dialog med og inddragelse af både barnet/den unge og forældrene er en forudsætning for en vellykket indsats til barnets/den unges bedste. Køge Kommune har fokus på at sikre, at også børn og unge med en funktionsnedsættelse bliver hørt i deres egen sag på deres egne præmisser viaen børnesamtale eller observation af barnet, inden der træffes afgørelse om hjælp efter serviceloven.
- Barnet/den unge skal så vidt muligt bevare tilknytningen til almen-og nærområdet.
Det vedtagne serviceniveau vil løbende blive justeret i forhold til lovændringer, beløbsstørrelser, nye principafgørelser fra Ankestyrelsen mv. Er der behov for at foretage mere grundlæggende justeringer af serviceniveauet, forelægges det forByrådet–dog mindsten gang i hver kommunalbestyrelsesperiode.
Marie Stærke
Borgmester
Rådgivning, undersøgelse og behandling
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens§ 11,stk. 7 |
Målgruppe | Børn og unge, der har adfærdsvanskeligheder eller en psykisk/fysisk funktionsnedsættelse, samt deres familier. |
Formål | At yde rådgivning, undersøgelse eller behandling af barnet/den unge samt familien. |
Ydelsens indhold | Rådgivning, undersøgelse og behandling. Der kan være tale om familiebehandling, individuelle samtaler samt fysio-eller ergoterapi. |
Kriterier fortildeling af indsats |
Tildeling af ydelsen beror på en konkret og individuel vurderingpå baggrund af barnetsfunktionsnedsættelse/adfærdsvanskeligheder. Indsatsen begrundes med skriftlig afgørelse og klagevejledning. |
Levering af ydelsen |
Køge Kommunes internetilbud |
Omfang/Varighed |
Rådgivningen foretages inden for 3 mdr. |
Andre bestemmelser der kan dække lignende |
Servicelovens§ 52,stk. 3, såfremt der er behov for en mere intensiv indsats |
Anvendelse |
Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet er således vejledende for den ydelse, som borgeren tilbydes i Køge Kommune. |
Revision |
1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Familievejleder
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens § 11,stk. 8 |
Målgruppe |
Familier med børn under 18 år medbetydelig og varigt nedsat fysisk ellerpsykisk funktionsevne. Familier med et nyfødt barn ogfamilier, og hvorfunktionsnedsættelsenkonstateres under barnetsopvækst.½ |
Ydelsens indhold |
Familievejledning tilbydes til forældre medhenblik på at håndtere og rumme enproblematik vedrørende enfunktionsnedsættelse. Indholdet i familievejledningen er enintroducerende og helhedsorienteretinformation om familiens rettigheder oghjælpemuligheder på tværs af sektorer.Vejledningen indeholder oplysninger omrelevante vidensmiljøersamt handicapkompenserende ydelser i serviceloven. Vejledningen tilbydes inden for 3 måneder efter, at kommunen har fået kendskab til, at funktionsnedsættelsen er konstateret. |
Kriterier for tildelingaf indsats |
Vejledning tilbydes forældre til et barn eller en ung med en betydelig og varigt nedsat funktionsevne og/ellerfagpersoner tilknyttet familien.Kontakt sker via Den Tværgående Enhedi Familiecenter Køge. |
Omfang/varighed |
Vejledningen tilbydes som 1-4 samtaler |
Levering af ydelsen |
Køge Kommunes interne tilbud |
Anvendelse |
Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgeren tilbydes i Køge kommune. |
Revision |
1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Særlige dagtilbud og hjemmetræning
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens § 32. |
Målgruppe | Børn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne, som har et sådantbehov for støtte og behandling,at barnet ikkeer i stand til at deltage i et ordinærtpasningstilbud efter dagtilbudsloven. |
Ydelsens indhold | Specialbørnehave eller institution for børn, derhar behov for særlig støtte, behandling ogtræning i hverdagen,så barnet fårgode muligheder for udvikling og trivsel. Kommunen yderbehandlingsmæssigt fripladstilskud. |
Kriterier for tildeling af indsats | Beslutningen,om der er behov for et særligtdagtilbud,sker på baggrund af sagens oplysninger ift. vurdering af barnets funktionsevne. Vurdering af behov for særlige dagtilbud foretages af sagsbehandler. |
Omfang/varighed | Omfangetog varigheden af et tilbud om et særligt dagtilbudafhænger af enkonkret og individuel vurdering af barnetsbehov. |
Levering af ydelsen | Særlige dagtilbud eller klubtilbud. |
Opfølgning på indsats | Ved særlige dagtilbud foretages opfølgningminimum en gang årligt, særligt med fokus påoverlevering ved overgang til skole. |
Anvendelse | Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgeren tilbydes i Køge Kommune. |
Revision | 1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Lovgrundlag for ydelsen | § 32 a |
Målgruppe | Børn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,som har et sådantbehov for støtte og behandling, at barnet ikkeer i stand til at deltage i et ordinærtpasningstilbud efter dagtilbudsloven. |
Formål | Hjemmetræning har til formål at give forældrene mulighed for at spille en aktiv rolle i indsatsen over for barnet eller den unge. |
Ydelsens indhold |
Hjemmetræningen skal varetages af barnets forældre og kan foregå efter såvelkonventionelle som alternative metoder.Alternative metoder er i denne sammenhængdefineret som metoder, der traditionelt ikkeindgåri de offentlige tilbud. Konventionellemetoder indgår almindeligvis i de offentligetilbud. Det kan for eksempel værefysioterapeutiske og ergoterapeutiskemetoder, TEACCH-tilgange m.fl.Med udgangspunkt i Socialstyrelsens”hjemmetræningshåndbog” kan Køge Kommune give afslag på anvendelseaf alternative metoder. Forældrenesansøgning, metodebeskrivelse, tid-og faseplansamt budget drøftes også med relevantesamarbejdspartnere, forinden bevillingengives. Det kan f.eks. være med enfysioterapeut, en ergoterapeut, entalehørekonsulent, en sundhedsplejerske, enPPR-psykolog mv. Den foreslåede hjemmetræning skal væredokumenterbar, og effekten afhjemmetræningen for barnet/den unge skalkunne vurderes af Køge Kommunessagsbehandler i forhold til de mål, der eropstillet. |
Kriterier for tildeling af indsats |
For så vidt angår visitation til hjemmetræning, følgesproceduren som beskrevet ovenfor,så barnets behov for særlig støtte er vurderet. Hvisforældrene afviser det anvistedagtilbud,har dei stedet mulighed for at søge om hel ellerdelvis hjemmetræning. Forældrenefremsender tid-og faseplan samtbudgetoversigt til sagsbehandler. Sagsbehandler udarbejder en børnefaglig undersøgelse. Formålet med den børnefaglige undersøgelse er at vurdere familiens samlede behov samt forældrenes evne til at kunne varetage hjemmetræning. På baggrund af sagens aktervurderes det, om det ønskedehjemmetræningstilbud lever op til de krav ogmål, som er fastsat ved vurderingen af særlig støtte. Forældrene har desuden rettil økonomiskhjælp til indkøb af nødvendigetræningsredskaber, deltagelse i kurser,hjælpetrænere, supervision mv., der erforbundet med hjemmetræningen. Det er altid en konkret vurdering, hvorvidttræningsredskaber mv. er relevante i forhold til metodevalg og tid-og faseplanen. At træningsredskaber, deltagelse i kurser,hjælpetrænere, supervision mv. skal værenødvendige betyder, at træningen efter denkonkrete metode ikke kan gennemføres udendisse.Der kan ikke bevilges kurser i udlandet. Den endelige vurdering og beslutning foretages i et visitationsudvalg. |
Omfang/varighed |
Hjemmetræning kan være et heldagstilbud, ethalvdagstilbud eller fx to af ugens fem dage. Udgifter til træningsredskaber, kurser,hjælpere, m.v. til det enkelte barn eller denenkelte unge må ikke overstige 645.867kr.årligt (2020). Beløbet satsreguleres årligt medsatsreguleringsprocenten jf. vejledning omregulering pr. 1. januar af visse satserm.v. på Børne-og Socialministerietsområde. |
Levering af ydelsen |
Barnets forældre i tæt samarbejde med Køge Kommune. |
Opfølgning på indsats |
Køge Kommune førertilsyn med og foretager opfølgning påindsatsenfor at sikre, athjemmetræningen lever op til formålet ogunderstøtter barnets udvikling, tarv og trivsel. Tilsyn føres to gange årligt. Kommunen kan efter en konkret vurdering, beslutte at foretage yderligere opfølgning. På baggrund af tilsynetudfærdigesen tilsynsrapport med en begrundetstillingtagen til, omhjemmetræningen skalfortsætte eller eventuelt ophøre. Opfølgningen sker i forhold tiltræningsindsatsen, hvor barnet observeres ogeventuelt testes, herunder med fokus på deopstillede mål i tid-og faseplanen. Formålet erat vurdere progression og effekt. Hvor opfølgningen primært har fokus på mål iforhold til indsatsen og barnets udvikling, såhar tilsynet i højere grad fokus på barnets ogfamiliens trivsel. Opfølgning og tilsyn kanforetages samtidigt, og omfanget og metodenafhænger af den konkrete situation. |
Anvendelse |
Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgeren tilbydes i Køge kommune. |
Revision |
1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Merudgifter
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens § 41 |
Målgruppe |
Personer,der i hjemmet forsørger et barn eller en ungunder 18 år med betydelig og varig nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne ellerindgribende kroniske eller langvarige lidelser. Ved forsørgelse i eget hjem forstås, at barnet:
|
Ydelsens indhold |
De udgifter,forsørgeren kan få dækket, er deekstra udgifter som følger af barnetsfunktionsnedsættelse eller lidelse, og somdenne ikke havde haft, hvis barnet ikke havdehaft en betydelig varig nedsat funktionsevneeller en kronisk eller langvarig indgribende lidelse.Familien skal således selv dække de udgifter,familien ville have haft, såfremt barnet ikkehavde haft en funktionsnedsættelse ellerlidelse. Merudgiftsydelse kan gives til hel eller delvisdækning af udgifter,jf. bilag.Listen er ikke udtømmende. Ret til merudgiftsydelse bevares vedmidlertidige ophold i udlandet. Midlertidigeophold i udlandet kan fx være ferie i udlandeteller samvær, som ikke kan foregå i Danmark.Hvis opholdet i udlandet er af længerevarighed end 1 måned, skal KøgeKommuneinden udrejsen ansøgesom tilladelse til medtagelse afhjælpen. Befordring til dagtilbud og skole er dækket afdagtilbudsloven og folkeskoleloven.Befordring til og fra skolefritidsordning er dækket via befordringsbekendtgørelsen.Befordringtil behandling dækkes afsundhedsloven, medmindre befordringen er på under 50 km hver vej. I den forbindelse kan udgiften ansøges som merudgift. |
Kriterier fortildeling af indsats |
Betingelserne for at bevilge merudgifter er at:
|
Omfang/varighed |
Det er et krav for at få dækket sine merudgifter,at de samlede merudgifter overstiger et beløbpå 5.044kr. om året (2020-satser). Ydelsensatsreguleres årligt, jf. vejledning omregulering pr. 1. januar af visse satserm.v. på Børne-og Socialministeriets område. Ydelsen fastsættes ud fra de skønnede årligemerudgifter omregnet til en månedligmerudgift. Udgiften til ydelsen afrundes tilnærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100. Beløbet er skattefrit og uafhængigt af indtægt. |
Levering af ydelsen |
Udbetales hver mdr. til modtagers Nem-konto. |
Opfølgning på indsats |
Der følges op årligt på den bevilgede hjælp forat sikre, at hjælpen fortsat opfylder sit formålog for at undersøge, om derer behov for andre former for hjælp. Hvis der sker ændringer i de sandsynliggjorteudgifter, bliver tilskuddet reguleret.Familien kan dog ikke kræve, at der følges oppå merudgifternes størrelse, før der er forløbetet år regnet fra denseneste fastsættelse afmerudgiften. Hvis der i løbet af året opstår en uforudset storenkeltudgift, som ikke var medtaget iberegningen, kan der ydes hjælp hertil. Ydelseaf en enkeltstående udgift kræver, at der iforvejen er ret til dækning af merudgifter, eller at enkeltudgiften overstiger minimumsgrænsen.Udgiften dækkes som udgangspunkt fra ansøgningstidspunkt. Forældrene har pligt til at oplyse Køge Kommune om ændringer i barnets ellerforældrenes situation, som kan havebetydning for udmåling afmerudgiften. Ydelsen ophører, når betingelserne for tildelingikke længere er til stede.Merudgiften ophører automatisk ved detfyldte18. år, hvorefter der kan søges om merudgifterefter servicelovens § 100. |
Andre bestemmelser der kan dække lignende |
|
Anvendelse | Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgeren tilbydes i Køge Kommune. |
Revision | 1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Tabt arbejdsfortjeneste
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens § 42 |
Målgruppe |
Personer,der i hjemmet forsørger et barnunder 18 år med betydelig og varig nedsatfysiskeller psykisk funktionsevne eller med enindgribende kronisk eller langvarig lidelse. Lovbestemmelsen henvender sigtilforældreneder forsørger et barn under 18 år i hjemmetmeden betydelig og varig nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne eller enindgribende kronisk eller langvarig lidelse.Dette gælderuanset, hvem af dem, der |
Ydelsens indhold |
Kompensation for tabt arbejdsfortjeneste erhjælp til dækning af indtægtstab for forældre,der ikke kan passe deres arbejde og opretholde deres sædvanlige arbejdsindtægt, fordi depasseret barn under 18 år, der er omfattet af målgruppen. Ret til tabt arbejdsfortjeneste bevares vedmidlertidige ophold i udlandet. Midlertidigeophold iudlandet kan fx være ferie i udlandeteller samvær, som ikke kan foregå i Danmark. Hvis opholdet er af længere varighed end 1 måned, skal Køge Kommune godkende medtagelsen af hjælpen indenudrejsen. Hvis et barn inden for målgruppen er anbragtuden for hjemmet,og forældrenestilstedeværelse ved hospitalsbesøg erpåkrævet, kan der ydes tabtarbejdsfortjeneste, såfremt betingelserne i øvrigt er opfyldt. |
Kriterier for tildeling af indsats |
Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendigkonsekvens af barnetseller den ungesnedsatte funktionsevne, at barnet eller denunge passes i hjemmet, og at det er mesthensigtsmæssigt, at det er moderen ellerfaderen, der varetager opgaven. Tab af arbejdsindtægt skal være en følge af, atbarnet skal passes i hjemmet.Ved tildeling af ydelsen tages derudgangspunkt i graden af barnets eller denunges funktionsnedsættelse. Faktorer,der skal indgå i vurderingen, er:
|
Omfang/varighed |
Tabt arbejdsfortjeneste kan ydes fra få timerom ugen eller om dagen og til dækning af fuldtid. Afgørende er, hvor længe det vurderes, at barnet har behov for at blivepasset i hjemmet. Der kan i meget begrænset omfang ydes hjælptil dækning af tabt arbejdsfortjeneste til beggeforældre samtidig, herunder udover i alt 37timer pr. uge.Det er en forudsætning herfor, at beggeforældres tilstedeværelse erpåkrævet, og atder er tale om en situation af midlertidigvarighed og typisk en situation, hvor barnetmåtte opholde sig udenfor hjemmet, f.eks. iforbindelse med sygehusophold. Møder / behandling: Selvstændige erhvervsdrivende er på lige fodmedlønmodtagere berettiget til kompensationfor tabterhvervsindkomst. Der kan ydes dækning af tabtarbejdsfortjeneste til ledige, hvis det efter enkonkret vurdering skønnes, at ansøgeren villehave påtaget sig et indtægtsgivende arbejde, hvispågældende ikke skulle passe et barnmed nedsat funktionsevne. Beregningsgrundlaget tager udgangspunkt i den seneste lønindtægtforud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste.Der kan dog maxydes mdl. brutto kr. 31.936 kr. (2020niveau). Beløbet satsreguleres årligt medsatsreguleringsprocenten jf. vejledning omregulering pr. 1. januar af visse satserm.v. på Børne-og Socialministeriets område. Maksimumbeløbet reduceres forholdsmæssigti forhold til den andel, de visiterede timer tiltabt arbejdsfortjeneste udgør af den samledearbejdstid. Tabt arbejdsfortjeneste er en bruttoydelse,hvoraf der betalesA-skat, arbejdsmarkedsbidragog ATP-bidrag. Hvis forældrene haren arbejdsgiverfinansieret pensionkompenseres den med max 10% af densatsregulerede bruttoydelse. Fradrag for sparede udgifter: Lønstigninger: Opnår forælderen arbejdsindtægt iafviklingsperioden, ophørerudbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste i detomfang, arbejdsindtægten modsvarer dentabte arbejdsfortjenestekrone for krone. Der ydes som udgangspunkt ikke tabtarbejdsfortjeneste som kompensation formanglende undervisnings-eller pasningstilbudi henhold til folkeskoleloven ellerdagtilbudsloven. |
Levering af ydelsen |
Udbetales 1 gang om mdr. til modtagers Nem-konto. |
Opfølgning på indsats |
Der følges opminimum én gang årligt.Forældrenehar til en hver tidpligt at oplysesagsbehandleren om ændringer ibarnets/forældrenes situation, som kan havebetydning for tabt arbejdsfortjeneste jf. oplysningsforpligtelsen. Ydelsen ophører, når betingelserne for tildelingikke længere er til stede. Der fastsættes en afviklingsperiode på 14 uger fra afgørelsesdatoen om ophør. Denne afviklingsperiodegælder ikke, hvis der på forhånd er aftalt enbestemt periode for hjælp til dækning af tabtarbejdsfortjeneste. Den gælder heller ikke, hvisforælderen ønsker, at afviklingsperioden skalvære kortere. Afviklingsperioden kan ikke gå udover det 18. år. |
Andre bestemmelser der kan dække lignende |
Servicelovens§ 32a; 52a, stk. 1, nr. 1 |
Anvendelse |
Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgeren tilbydes i Køge Kommune. |
Revision |
1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Personlig hjælp, pleje og praktisk støtte
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens§ 44, jf. § 83. |
Målgruppe | Forældre, der forsørger et barn/ung med fysiskeller psykisk funktionsnedsættelse, hvorvedder er forbundet en meropgave i forbindelsemed pasning/pleje samt praktisk støtte, der erdirekte relateret tilfunktionsnedsættelsen. |
Ydelsens indhold |
Hjælpen kan bestå af:
|
Kriterier for tildeling af indsats |
Tildeling af ydelsen beror på en konkret ogindividuel vurdering og på baggrund af barnetseller den ungesfunktionsnedsættelse |
Omfang/varighed |
Hjælpen ydes efter en konkret og individuelvurdering. |
Levering af ydelsen |
Ydelsen visiteres af Køge Kommune til levering fraethjælperbureau eller hjemmeplejeneller efter en konkretvurdering fra en anden ikke-nærtstående person. |
Opfølgning på indsats |
Én gang årligt |
Anvendelse |
Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgeren tilbydes i Køge Kommune. |
Revision |
1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Afløsning og aflastning'
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens § 44, jf. § 84, stk. 1. |
Målgruppe | Forældre, sompasser et barn eller en ung medfysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, hvor forældrene har behov for afløsning eller aflastningaf hensyn til dem selv eller til barnets søskende. |
Ydelsens indhold |
Indholdet i indsatsen er:Pasning og pleje Indholdet i indsatsen er:Pasning og plejeIndsatsen tilrettelægges således, at forældrenesikres frirum ogaflastning, og omfatter typiskophold i aflastningsfamilie eller påaflastningsinstitution samt timeaflastning udenfor hjemmet/timeafløsning i hjemmet. Aflønning af aflastningsfamilier sker vedfastsættelse af vederlag med udgangspunkt iKL’s vejledendetakster. Der kan efter enkonkret vurdering ydes transportudgifter samtnødvendige ekstra udgifter, som ikke eromfattet af vederlaget. Der ydes ikkeaktivitetspenge. Aflastere, der er ansat på timebasis aflønnessom ufaglærte til 147,89 kr. i timen inkl. ferietillæg på 12,5 % (2020). Indsatsen kan også foregå hos en familie ibarnets/den unges netværk. Afløsning i eget hjem omfatter typisk børn ogunge, der er så plejekrævende, at de skalpasses i hjemmet, eller hvor det ikkeer muligtat finde en egnet aflastningsfamilie / -institution. |
Kriterier for tildeling af indsats |
Aflastningsbehovet skal være funderet ibarnets funktionsnedsættelse sammenholdtmed forældrenes ressourcer, muligheder ognetværk. Barnets / den unges behov skal kunnetilgodeses ved aflastning. En samlet vurderingskal således pege på, at behovet for aflastninger til stede. |
Omfang/varighed |
Aflastningsophold kan ydes fra 1 til 60 døgn om året, men beror på en konkret og individuel vurdering. Der vil i helt ekstraordinære tilfældekunne bevilges yderligere aflastning.Ved vurderingen af behovet for aflastning inddrages den øvrige hjælp, som familien modtager. Er der tale om aflastningudover14 døgnom måneden,skal der foretages en konkret og individuel vurdering med henblik på, om der ertale om anbringelse efter § 52, stk. 3, nr. 7. |
Levering af ydelsen |
Eksterne leverandører valgt af Køge Kommuneellernetværksaflastning. |
Opfølgning på indsats |
Indsatsen evalueres som udgangspunkt engang årligt. |
Andre bestemmelser der kan dække lignende |
Servicelovens§ 52, stk. 3, nr. 5 (aflastning på grund af barnets særligebehov) |
Anvendelse |
Alle sager behandles ud fra en konkret ogindividuel vurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgerentilbydes i Køge Kommune. |
Revision |
1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Vedligeholdelse af fysiske eller psykiske færdigheder
Lovgrundlag for ydelsen | Lov om Social Service § 44 jf. § 86 stk. 2. |
Målgruppe | Målgruppen er børn og unge med nedsat fysiskeller psykiskfunktionsevne, der har behov for hjælp til at vedligeholdefysiske eller psykiske færdigheder. |
Ydelsens indhold | Indsatsen indebærer en målrettettræning/individuel træningsindsats eller andenform for målrettet træning, typisk vedfxen fysioterapeut eller ergoterapeut. Træningen kanforegå i hjemmet, eller et andet relevant sted. |
Kriterier for tildeling af indsats |
Bevillingen af vedligeholdende træningefter servicelovens§ 86, stk. 2, og vilofte være som en forlængelse af genoptræningefter sundhedsloven, for at vedligeholde genoptrænedefunktioner. Der kan ligeledes være tale om vedligeholdendetræning, udenforudgående genoptræning, således ateksisterendefærdigheder bevares. |
Omfang/varighed |
Sagsbehandleren vurderer efter samråd medfxfysioterapeuteller ergoterapeut, hvilketomfang træningen skal have. Envurdering afomfanget af træningen sker fxefteranbefaling fra Træningsenhedeni Køge Kommune.Omfang og varighed afhænger af det konkretebehov, og ydes efter enkonkret ogindividuelvurdering. |
Levering af ydelsen |
Træningsenhedenog PPR i Køge Kommune |
Opfølgning på indsats |
1 gang årligt som minimum. |
Andre bestemmelser der kan dække lignende |
Servicelovens§ 11, stk. 7 (genoptræning) |
Anvendelse |
Alle sager behandles ud fraen konkret og enindividuelvurdering. Serviceniveauet ersåledes vejledende for den ydelse, somborgeren tilbydes i Køge Kommune. |
Revision |
1 gang i hver kommunalbestyrelsesperiode. |
Ledsagelse
Lovgrundlag for ydelsen | Servicelovens § 45. |
Målgruppe | Børn og unge mellem 12 og 18 år, som ikke kan færdes alenepå grund af betydelig ogvarigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.Det er en betingelse for at modtage ledsagelse, at barnet/den unge selv kan give udtryk for, ikke nødvendigvis verbalt, etønske om at deltage i forskellige aktiviteterUnge med nedsat funktionsevne som følge afsindslidelse eller af sociale årsager, ogunge mellem 12 og 18 år, som er anbragtudenfor hjemmet,er ikke omfattet afmålgruppen. |
Ydelsens indhold | Ydelsen omfatter ledsagelse udensocialpædagogisk indhold.Tilbuddet består af 15 timers ledsagelse ommåneden til selvvalgte aktiviteter som fxbesøg hos familie og venner, indkøb,sociale og kulturelle aktiviteter med videre.Ledsagerordningen omfatter selve ledsagelsenog de funktioner, der er direkte forbundet med ledsagelsen, fxhjælp til at tageovertøj af og på, hjælp til toiletbesøg og hjælp i forbindelse med kørestol og andreganghjælpemidler. Ordningen kan ikke benyttes til ledsagelse til behandling. |
Kriterier for tildeling af indsats | Tildelingen af ydelsen beror på en konkret ogindividuel vurdering, og på baggrund afbarnet/den unges funktionsnedsættelse. |
Omfang/varighed |
Der ydes 15 timers ledsagelse ommåneden. Hvis barnet/den unge i forvejenmodtager ledsagelse i en form, der svarer tilledsagerordningen, fradrages det antal timer ide 15 timers ledsagelse. Det kan fxvære tilfældet, hvis barnet/den unge har fåettildelt en fast kontaktperson med det formål atkunnedeltage i aktiviteter uden for hjemmet. Timerne kan opspares inden for en periode på 6 måneder-i alt 90 timer. Ikke forbrugte timer bortfalderefter udløb af 6-månedersperioden. Der kan ydes tilskud til dækning af ledsagerensbefordring ogaktiviteter op til919kr. om året (2020). Ydelsen satsreguleresårligt, jf.vejledning om regulering pr. 1. januar afvisse satserm.v. på Børne-og Socialministeriets område. |
Levering af ydelsen |
Barnet/den unge har ret til selv at udpege enperson til at udføre opgaven. Køge Kommune skal godkende og ansætte den udpegede person. Der kan normalt ikke skeansættelse af personer med en meget nærtilknytning til barnet/den unge. |
Opfølgning på indsats |
1 gang årligt. |
Bilag 1 - § 41 merudgifter
En af hensigterne med servicelovensregler om børn og unge med funktionsnedsættelseer så vidt mulig at ligestille familier til et barn med en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykiskfunktionsevne eller enindgribende kronisk eller langvarig lidelse med andre familier.
Det betyder, at forældre kan få dækket de merudgifter, dervurderes som værende nødvendige for at forsørge et barn med en funktionsnedsættelse i hjemmet (kompensationsprincippet). Der kan ikke dækkes udgifter, som familienville have haft, hvis ikke barnet havde haften funktionsnedsættelse.
Dækning af merudgifter er ikke afhængig af indkomst, og beløbet er ikke skattepligtigt. Forældrene skal dokumentere/sandsynliggøre, at merudgifterne til forsørgelsen overstiger en minimumsgrænse, derreguleres hvert år.
Betingelserne for at få økonomisk hjælp er:
- At merudgifterne er nødvendige
- At barnet forsørges i hjemmet
- At barnet er under 18 år
- At barnet har betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende Kronisk/langvarig lidelse.
Medmindre særlige forhold gør sig gældende, bevilges der merudgifter efter nedståenderetningslinjer. Der foretages altid en konkret og individuel vurdering af behovet i den enkelte sag.
Nedenfor er en række eksempler på merudgifter med et vejledende serviceniveau for de enkeltetyper af merudgiftsydelser. Listen er ikke udtømmende.
Barnepige |
Der kan ydes merudgifter til en barnepige/pasning, når familien pågrundaf barnets funktionsnedsættelse har behov for en barnepige. Den bevilgede merudgift udgør forskellen mellem lønsats for ufaglærtpersonale (løntrin 11) 147,89 kr. pr. time inkl. ferietillæg og den udgiftforældre normalt har til en barnepige (65 kr. i timen for barnepige under18 år) (2020-tal). Er forældrene skilt, forventes det som udgangspunkt, at de kan aflastehinanden. |
Befordring |
Der kan ydes tilskud til befordring til forskellige formål i det omfang, detvurderes at være en nødvendig følge af barnets funktionsnedsættelse. Kørsel i fritid Der kan ydes tilskud til merudgifter til befordring i fritiden, hvis:
Der er ikke bestemte grænser for, hvor meget der kan ydes, idet der må tages hensyn til hjemmets afstand til fritidstilbud, kammeraters hjem, mulighederne for almindelig fritidsbeskæftigelse, leg i nærheden osv. Kørsel SFO Kørsel til SFO –forældre med hver deres bopæl:
Der kan efter en konkret og individuel vurdering, bevilges merudgifter og/eller tabt arbejdsfortjeneste til begge forældre. Kørsel til aflastning Kørsel til sygehus Frit sygehusvalg |
Beklædning |
Fodtøj Med et ekstraordinært slid menes der, at der skal være et forbrug af fodtøj udover det,der normalt må forventes, at børnefamilier i almindelighed har. Dette beror på en konkret og individuel vurdering. Som udgangspunkt anses følgende at være normalforbrug pr år.
Forældrene skal sandsynliggøre udgifter til indkøb af fodtøj for min. 3 måneder. Der tages i beregningen udgangspunkt i normalprisen for fodtøj. Dvs. at der dækkes hvad der anses for værende en normal udgift til fodtøj til den laveste pris, hvorfor der ikke dækkes difference, såfremt man som forælder vælger at købe dyrere mærker. Ortopædisk fodtøj Badedragt/badebukser/badebleer ved inkontinens Tøj Med et ekstraordinært forbrug menes der, at der skal være et forbrug af tøj udover det,der normalt må forventes at børnefamilier i almindelighed har.
Der kan efter en individuel og konkret vurdering gives nedenstående økonomisk støtte som udgangspunkt i nedenstående niveau. Forældrene kan sandsynliggøre deres merudgifter ved fxat fremsende kvitteringer for indkøb af tøj for min. 3 måneder, som dokumentation for det ekstraordinære forbrug. Merudgifterne kan også sandsynliggøres i kraft af en oversigt over forbruget.
Merudgift ved ekstra sengetøj og lagen:
Merudgift ved ekstra køb af dyner og puder: Det kan fx være børn med cystisk fibrose, der har høj svedproduktion som betyder, at dyner og puder skal vaskes ofte og derfor bliver slidt mere end normalt.
Snitflade til anden lovgivning: |
Biler – drift |
Udgifter til drift af en handicapbil er en merudgift efter serviceloven. Det skal først og fremmest vurderes:
Sondring mellemfaste og variable udgifter:
Beregning af driftsudgifter, hvis forældrene ville have haft bil:
Beregning af driftsudgifter, hvis forældreneikke ville have haft bil: Hvis der i en husstand er 2 biler, hvoraf den ene er en handicapbil, og det kan sandsynliggøres, at husstanden normalt ikke ville have haft 2 biler, skal alle faste udgifter dækkes til den ekstra bil. De variable udgifter til den ekstra bil dækkes som udgangspunkt kun ved handicapbetinget kørsel, idet ordinær kørsel forventes at ville foregå i første bil. Dog dækkes de variable udgifter, såfremt den ekstra bil er særligt stor og driftsmæssig dyr. Ved beregning af brændstof, tages der udgangspunkt i bilens officielle forbrug. Der kan dog være særlige forhold, hvor der skal tages udgangspunkt i det faktiske forbrug, ved fx varmeanlæg i bilenaf hensyn til barnets handicap. Værditab på bilen skal ikke indregnes i den løbende merudgiftsydelse. Det skyldes, at eventuelt værditab først kan konstateres ved udskiftning af bilen. Forældreneer ansvarligefor at sandsynliggøre deres kørselsbehov. Omfang af ordinær kørsel fastsættes ud fra det behov,andre forældre i samme alder og livssituation udenet barn medhandicap har. Fradrag i beregningen:
Nødvendighedsvurdering af driftsudgifter:
|
Boligskift/boligændring |
Der kan dækkes merudgifter ved en flytning, som er betinget af nedsatfunktionsevne eller kronisk/langvarig lidelse hos barnet/den unge efterservicelovens§ 41.
|
Børneeksem |
Normalt vil lidelser som børneeksem ikke være omfattet af målgruppen for servicelovens § 41, da der typisk ikke vil være tale om en indgribende lidelse. Dette beror på en konkret og individuel vurdering. Kun i meget ekstreme tilfælde med meget svær hudlidelse, der giver anledning til hudblødninger og behandling med præparater, der misfarver tøjet, eller kræver behandling med fedtcremer med en fedtprocent på over 50, kan der ud fra en konkret vurdering bevilges dækning af merudgifter.Hvis det er tilfældet foretages en vurdering af, om barnets lidelse skal vurderes med eller uden den medicinske behandling, som barnet modtager. |
Briller |
Servicelovens § 41 er subsidiær til servicelovens § 112 om hjælpemidler. Hjælp til dækning af merudgifter for briller eller kontaktlinser efter servicelovens§ 41 kan alene ydes i særlige situationer. Det gælderfxhyperaktive børn, der ofte kommer til at ødelægge deres briller,eller børn med en alvorligøjensygdom der bevirker, at synet ændresmeget, så styrken i brilleglassene skal skiftes hyppigere end normalt.Der skal som altid være en sammenhæng mellem barnets handicap og det særlige behov, der begrunder merudgiften til briller ellerkontaktlinser. Tilskuddet ydes til de billigste, egnede par briller. Det må forventes, at børns briller skal udskiftes hvert 2. år ifm., at barnet vokser og synsstyrken ændres. |
Computer m.m. |
Computere, IPads og smartphones m.v. anses som et almindeligt forbrugsgode og dermed ikke en nødvendig merudgift, jf. servicelovens § 41. Særligt tilbehør, der er nødvendigt i forhold til barnets handicap, kan søges via Hjælpemiddelafdelingen. Hvis computeren skal bruges i forbindelse med skolen, er det skolen, der skal betale udgiften. |
Cykler og særligt udstyr |
Der kan bevilges specialcykel eller specialudstyr, når dette sætter barnet eller den unge i stand til at deltage i leg og fritid, på lige fod med resten af familien og jævnaldrende. Såfremt cyklen skal bruges som fx transportmiddel, skal udgiften søges via servicelovens § 112. Reparationer |
Ferie |
Der kan ydes hjælp til dækning af merudgifter som følge af barnets/den unges funktionsnedsættelse i forbindelse med ferie, som familier i almindelighed holder. Eksempler på merudgifter ved ferieophold: Feriehus Priserne kan oplyses af udlejningsbureauet. Færgebilletter |
Forsikringer |
Forældre har mulighed for at tegne en særskilt ansvarsforsikring på barnet/den unge.Der kan i vurderingen bl.a. lægges vægt på, om forsikringen er frivillig, formålet med forsikringen samt mulighed for hjælp uden forsikring.Forskellen mellem den almindelige ogudvidede ansvarsforsikring kan medtages i en merudgiftsberegning. Børneulykkesforsikringer dækkes ikke, da de ikke kan betragtes som en nødvendig merudgift ved forsørgelse af et barn med nedsat funktionsevne. |
Kost og diætpræparater |
Diabetes Følgende kan indgå i beregningen af merudgifternes størrelse: Medicinudgifter, fratrukket evt. tilskud fra Sygesikringen Danmark.
Diabeteskost: Druesukker: Juice: Sygehus:
Kan ikke bevilges som merudgift, hjælpemiddel eller via sygehus:
Cøliaki –glutenallergi Udgiften til bage-eller røremaskiner kan ikke bevilges efter § 41, da det betragtes som et almindeligt forbrugsgode. Laktoseintolerance Merudgifter til spædbørn, der er disponeret for allergi Modermælkserstatning Modermælkserstatning til børn over 1 år med diagnosticeret mælkeallergi Sondemad Føllings sygdom Særlige diætpræparater |
Kurser |
Der kan ydes hjælp til forældres, bedsteforældres, søskendes ogeventuelt andre pårørendes merudgifter som følge af nødvendigdeltagelse i handicaprettede kurser. Det er en forudsætning, at deltageren har en tæt relation til barnet/den unge, og at Køge Kommune vurderer, at kurset er relevant. De udgifter, der kan være tale om, er for eksempel rejseudgifter, tabtarbejdsfortjeneste, merudgifter ved måltider og ophold, kursusafgift,kursusmaterialer og pasning af søskende, som ikke skal med på kurset. I tilfælde af kurser med forplejning vil der ske reduktion af udgiften iforhold til ”normaludgift”, som er følgende:
Der bevilges som udgangspunkt ét relevant kursus, når et barn eller enung er nydiagnosticeret, eller familien første gang er blevetopmærksomme på behovet for et kursus. Der kan herudover efter en konkret individuel vurdering ydes hjælp tilkurser under barnets/den unges opvækst ved særlige behov ogproblemstillinger i familien. Det vurderesved behandling af ansøgning om kursus, om kommunen kan give råd og vejledning internt, eller omsundhedssektoren kan tilbyde kursus eller lign. |
Medicin |
Der kan ydes hjælp til egenbetaling af tilskudsberettiget medicin, somer nødvendig på grund af en nedsat funktionsevne eller en kronisk eller langvarig lidelse hosbørn/unge. Hjælpen ydes til at dække den del af egen betalingen, der ikke dækkes efter sundhedslovens regler. Via egen læge er der mulighed for at søge Lægemiddelstyrelsen om enkelttilskud til ikketilskudsberettiget medicin. Siden 1. januar 2016 har derværet et fast årligt egenbetalingsloft på udgifter til tilskudsberettiget medicin. Egenbetalingsloftet udgør i 2020kr. 4.190. Egenbetalingsloftet erstatter det tidligere kronikertilskud ogbetyder, at alle borgere automatisk får 100 % tilskud til tilskudsprisenpå tilskudsberettiget medicin, når borgeren har haft en årlig egenbetaling til tilskudsberettiget medicin på over kr. 4.190 (2020). Derfor er det maksimalt udgiften på kr. 4.190( 2020), der kan indgå iden årlige beregning af merudgifter. Der ydes kun merudgift til det billigste produkt. Merudgiftsudbetaling: Medicinbevilling:
Dokumentationspligt: Sygesikringen Danmark Enkelttilskud Tilskuddet ansøges af barnets eller den unges læge hos Sundhedsstyrelsen. Eksempler på medicin, der gives enkelttilskud til:
Forhøjet tilskud
Ikke tilskudsberettiget medicin Terminaltilskud |
Rengøring |
Der kan ikke bevilges rengøring efter servicelovens § 41, idet denne § er subsidiær til andre bestemmelser i serviceloven. |
Renovation |
Flere familier til børn der bruger ble, har større affaldscontainere. Er behovet for en større affaldscontainer alene begrundet i barnets funktionsnedsættelse, kan der dækkes merudgifter i forhold til forskellen mellem udgifterne til almindelig helårsstativ og den mindste container. |
Sygehusophold |
Hvis et barn eller en ung indlægges på sygehus på grund af den nedsatte funktionsevne/lidelse, kan der ydes hjælp til dækning af nødvendige merudgifter under forudsætning af, at det er nødvendigt:
Nødvendigheden af begge forældres tilstedeværelse pga. lidelsen skal dokumenteres af læge eller sygehus. Overnatning Kost Befordringsudgifter Denne kørsel dækkes med billigste offentlige transport eller statens lavest km-takst. Se Takster –KL’s satser og/eller Befordring. |
Vask og tørring |
Hvis barnets nedsatte funktionsevne eller indgribende kroniskeellerindgribende langvarige lidelse medfører merudgifter til ekstra vask og tørring, kan der efter en konkret vurdering ydes hjælp hertil. Forældrene skal sandsynliggøre sammenhængen mellem barnets funktionsnedsættelse og behovet for ekstra vask. Som udgangspunkt følges Forbrugerrådets anbefaling om hele året at tørre tøj udendørs, hvorfor tørretumbling af tøj ikke som udgangspunkt betragtes som en nødvendig merudgift, medmindre helt særlige forhold gør sig gældende. Oplysningerne om børnefamiliers normalforbrug af vask og tørring, anvendes i forbindelse med vurderingen af, om en familie har merudgifter forbundet hermed, og omfanget af evt. merudgift. Normal vask+ tørring Ca. 2,2 vaske pr. person pr. uge Normalforbruget er skønnet på baggrund af oplysninger om en husstand på 2,2 personer, jf. Energistyrelsen og SEAS-NVE. Dertages udgangspunkt i, at en vaskemaskine af energimærke A+++, koster 8 kr. pr. vask. inkl. vand, el, vaskepulver, afskrivning og reparation. Hvis det helt undtagelsesvis vurderes, at der er grundlag for at fravige Forbrugerrådets anbefaling om at tørre tøj udendørstages der ved beregning af merudgifter udgangspunkt i, at en tørretumbler af energimærke A+++, koster 4,88 kr. pr. tumbling inkl. el, afskrivning og reparationer. |
Vådliggere |
Der kan isærlige tilfælde ydes dækning af merudgifter til børn under 6 år, hvis barnet på grund af sin lidelse har behov for at få skiftet ble væsentlig oftere end andre alderssvarende børn. Omfanget afnormalforbrug for mindre børn er individuelt, mennormalforbruget skønnes til at være omkring fem-seks bleer om dagen –dog flere, hvis der er tale om helt små børn. Der skal foreligge dokumentation fra egen læge eller hospital for, at alle behandlingsmuligheder er udtømte, og at det ikke er muligt at behandle lidelsen med andet end hjælpemidler (bleer, medicin, kateter m.v.). Hvis barnet er over 6 år, kan bleer bevilges som hjælpemiddel efter servicelovens§ 112. |
Andre udgifter |
Ovennævnte udgifter er ikke udtømmende og andre udgifter vil kunne dækkes, hvis de efter en konkret vurdering må anses for velbegrundede og sandsynliggjorte merudgifter på grund af den nedsatte funktionsevne. |