Styringsdialog 2023 med DOMEA Køge
Styringsdialog den 13. november 2023, kl. 13-14.30
Deltagere:
Regionsdirektør, Uffe Andreasen
Deltagere fra Køge Kommune:
Regnskabsmedarbejder, Nicole Frost, Kultur- og Økonomiforvaltningen
Juridisk konsulent, Maria Høst, Kultur- og Økonomiforvaltningen
Afbud:
Virksomhedsambassadør og byggesagsbehandler, Brian Mortensen, Teknik- og Miljøforvaltningen
Specialkonsulent, Rikke Willesen, Velfærdsforvaltningen
Sted:
Mødelokale 3, Det gl. Rådhus, Torvet 1, 4600 Køge.
Referent
Maria Høst
Dagsorden
- Velkomst og præsentation
- Status fra boligorganisationen
- Økonomi og drift, herunder opfølgning på effektiviseringer (Økonomisk afdeling)
- Byggeri, renovering og øvrige tekniske spørgsmål (Teknik- og Miljøforvaltningen samt Økonomisk afdeling)
- Boligsociale tiltag, herunder anvisningsaftaler (Velfærdsforvaltningen)
- Aftaler
- Evt.
Ad pkt. 1) Velkomst og præsentation
Køge Kommune bød velkommen til årets styringsdialogmøde, og efterfølgende præsenterede mødedeltagerne kort sig selv.
Referenten oplyser, at kommunen ikke har modtaget dokumentationspakken fra DOMEA trods rykkere og opfordrer til at den snarest bliver uploadet på almenstyringsdialog. DOMEA redegør for, hvorfor materialet ikke er uploadet.
Ad pkt. 2) Status fra boligorganisationen
Ingen bemærkninger.
Ad pkt. 3) Økonomi og drift, herunder opfølgning på effektiviseringer (Økonomisk afdeling)
DOMEA Køge gennemgår organisationens økonomi og effektivitet samt afdelingens effektivitet.
Særligt drøftes Campus Køge. Der er ikke udlejningsudfordringer og huslejen anses ikke som kritisk i forhold til huslejesituationen. Lejen vil stige ca. 6 %, da afdelingen skal spare mere op til drift og vedligeholdelse. Der arbejdes på driftsstøtte fra Landsbyggefonden i denne sammenhæng.
DOMEA Køge har særligt fokus på den ledelsesmæssige funktion.
Økonomisk Afdeling har ingen bemærkninger til regnskabet.
Der er en budgettvist vedrørende Campus Køge. DOMEA Køge fortæller, at det fortsat er en udfordring at få beboerne til at engagere sig i afdelingen. Trods en ekstra ordinær indsats med foldere i postkasser og opslag på afdelingens facebookside i forhold det nyligt afholdt afdelingsmøde var der kun en enkelt beboer der mødte op.
Økonomisk Afdeling opfordrer til, at det tydeliggøres over for beboerne hvad konsekvensen er ved at afvise et budgetforslag, samt at det konkret skal begrundes hvorfor det afvises. En budgettvist skal behandles på et byrådsmøde.
Ad pkt. 4) Byggeri, renovering og øvrige tekniske spørgsmål (Teknik- og Miljøforvaltningen)
DOMEA står foran en digitalisering af drift og indkøb, som vil give en stærkere indsigt i drift og vedligeholde samt give mulighed for kollektive udbud.
DOMEA har desuden et generelt fokus på bæredygtighed.
Ad pkt. 5) Boligsociale tiltag, herunder anvisningsaftaler (Velfærdsforvaltningen)
Kort drøftelse af nytænkning af den boligsociale vicevært. Er i proces.
Ad pkt. 6) Aftaler
Ingen bemærkninger.
Ad pkt. 7) Evt.
Referenten orienterer om, at der vil blive afholdt fællesmøde for boligorganisationer i februar 2024 og de vil modtage en invitation senere.