Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Bolig og byggeri Styringsdialoger Styringsdialog 2024 med BoliGrøn

Styringsdialog 2024 med BoliGrøn

Dato: Den 24. oktober 2024, kl. 13:30-14:30.

Deltagere fra boligselskabet/afdelingen:

  • Controller, Sara Larsen, Boligselskabet Sjælland
  • Konsulent, Niels Bannergaard, Boligselskabet Sjælland
  • Formand for organisationsbestyrelsen, Steffen Sommer, BoliGrøn

Deltagere fra Køge Kommune:

  • Økonomikonsulent, Nicole Frost, Kultur- og Økonomiforvaltningen
  • Specialkonsulent, Rikke Willesen, Velfærdsforvaltningen Sektionsleder, Gitte Egtved Barlach, Velfærdsforvaltningen
  • Virksomhedsambassadør og byggesagsbehandler, Brian Mortensen, Teknik- og Miljøforvaltningen
  • Juridisk konsulent, Maria Høst, Kultur- og Økonomiforvaltningen

Afbud:

  • Næstformand for organisationsbestyrelsen, Bent Johannesen, BoliGrøn

Sted: Mødelokale 3, Det gl. Rådhus, Torvet 1, 4600 Køge (indgang 2 fra gården). Ved ankomst ringes på dørtelefonen til mødelokale 3. Der er elevator op til mødelokalet.

Referent: Maria Høst

Dagsorden

  1. Velkomst og præsentation
  2. Status fra boligorganisationen
  3. Boligsociale tiltag, herunder anvisningsaftaler (Velfærdsforvaltningen)

a) Fælles frontløberne

b) Nye arbejdsgange fra beboere i risiko for udsættelse

c) Status på den kommunestrategiske rammeaftale

4. Økonomi og drift, herunder opfølgning på effektiviseringer (Økonomisk afdeling)

5. Byggeri, renovering og øvrige tekniske spørgsmål (Teknik- og Miljøforvaltningen samt Økonomisk afdeling)

6. Aftaler

7. Evt.

Ad pkt. 1) Velkomst og præsentation

Køge Kommune bød velkommen. Mødedeltagerne præsenterede kort sig selv.

Ad pkt. 2) Status fra boligorganisationen

Boligselskabet Sjælland informerede om, at der er god fremdrift med renoveringerne, og at beboerdemokratiet samt den daglige drift fungerer tilfredsstillende. Der er styr på driftsøkonomien, og man begynder nu at se på henlæggelser.

Det blev også nævnt, at der er styr på de udestående forretninger. Det, der stadig mangler, er færdiggørelsen af badeværelserne i Uglevænget, hvor arbejdet med udbudsmaterialet er i gang. Dette vil medføre behov for genhusning.

Derudover er det blevet konstateret, at alle vandrør ruster, og der er udarbejdet en plan for Finkevænget. Det samme problem eksisterer i Uglevænget, men dette vil blive håndteret i forbindelse med badeværelsesrenoveringen.

Det er aftalt, at Niels vil være til stede på byggepladsen, så beboerne kan henvende sig til ham, og Steffen vil også være tæt på for at yde assistance.

Ad pkt. 3) Boligsociale tiltag, herunder anvisningsaftaler (Velfærdsforvaltningen)

Ad litra a) Fælles frontløberne

Velfærdsforvaltningen præsenterede initiativet "Frontløbere for fællesskab" i Køge Kommune, som tager udgangspunkt i kommunens sundhedspolitik. Der er afholdt møder, hvor deltagerne har bidraget med input om, hvad der er vigtigt for at styrke fællesskabet. Et af de centrale spørgsmål, der er blevet drøftet, er, hvordan vi kan inkludere personer, der endnu ikke er en del af fællesskabet.

Forvaltningen fremhævede også, at der er mange ildsjæle, der allerede organiserer fællesskabsaktiviteter, men at det er vigtigt at finde måder at samle dem og maksimere deres engagement. En arbejdsgruppe, bestående af repræsentanter fra forskellige boligområder, har afholdt møder for at udveksle erfaringer og idéer til, hvordan flere kan inddrages i fællesskaberne.

Formanden oplyste, at de allerede er bekendt med initiativet og deltog i mødet på Rådhuset.

Ad litra b) Nye arbejdsgange fra beboere i risiko for udsættelse

Velfærdsforvaltningen har struktureret en indsats for at forebygge udsættelser og hjemløshed. Den 3. maj 2024 blev der udsendt et brev med information om dette til relevante parter. Forvaltningen ønsker et tæt samarbejde med boligforeningerne for at forebygge disse situationer. Boligforeningerne er blevet informeret om, at de kan henvende sig til en fælles indgang, som sikrer, at bekymringer behandles inden for 24 timer.

Ad litra c) Status på den kommunestrategiske rammeaftale

Velfærdsforvaltningen orienterede om status på den kommunestrategiske rammeaftale, hvor Boligselskabet Sjælland har deltaget i forhandlingsgruppen og derfor er bekendt med aftalens indhold. Forvaltningen præsenterede de præciseringer og mindre tilføjelser, der er blevet foretaget i aftalen.

Desuden blev udkastet til den individuelle organisationsaftale drøftet. Det blev aftalt, at udlejningschef Marianne Ahrens vil medbringe relevant tekst vedrørende det midlertidige anvisningsstop i Uglevænget, som skyldes behovet for genhusning, til styringsdialogmødet med Boligselskabet Sjælland.

Ad pkt. 4) Økonomi og drift, herunder opfølgning på effektiviseringer (Økonomisk afdeling)

Økonomisk Afdeling har taget regnskabet til efterretning, men deler revisionens bemærkning om, at henlæggelserne ikke er tilstrækkelige. Boligselskabet Sjælland forklarede, at når man ændrer perspektivet fra kortsigtede henlæggelser til en horisont på 30 år, ser situationen anderledes ud, hvilket forklarer de nuværende vurderinger. Det blev fremhævet, at denne bemærkning gælder for alle boligselskabets afdelinger, og der vil blive taget skridt til at forbedre henlæggelserne.

Ad pkt. 5) Byggeri, renovering og øvrige tekniske spørgsmål (Teknik- og Miljøforvaltningen samt Økonomisk afdeling)

Formanden fortalte om udfordringerne ved afhentning af renovation, herunder mad- og restaffald samt sortering af affaldet. I sommerhalvåret afhentes affaldet hver uge, mens det kun afhentes hver anden uge om vinteren. Dette medfører et stort pres på afhentningen i vintermånederne, mens det fungerer bedre om sommeren. Teknik- og Miljøforvaltningen vil videregive information om, at tømningsraten mellem sommer og vinter ikke er hensigtsmæssig, samt undersøge mulighederne for at udsende guides til bedre affaldssortering.

Teknik- og Miljøforvaltningen orienterer om nye regler for affaldssortering, som træder i kraft den 1. januar 2025. Fra denne dato skal mad- og drikkekartoner sorteres som plastaffald. Boligselskabet får også ansvar for at anskaffe et kemiskab til opbevaring af farligt affald i hver afdeling. Skabet skal placeres, så det er tilgængeligt for afhentningspersonalet, kunne rumme seks spande og være udstyret med en kodelås.

Tømning af skabene vil ske fire gange om året, og boligselskabet skal forud melde behov for afhentning af skabenes indhold via kommunens hjemmeside. Der arbejdes desuden på at indføre beholdere til tekstilaffald, som kun vil være til tekstiler, der ikke kan genbruges.

Ved behov for større affaldsbeholdere eller bestilling af afhentning af indholdet i kemiskabene kan Teknik- og Miljøforvaltningen kontaktes på affald@koege.dk eller telefonnummer 56 67 24 28.

Ad pkt. 6) Aftaler

Udlejningschef Marianne Ahrens fra Boligselskabet Sjælland udarbejder en tekst vedrørende Uglevænget til den individuelle organisationsaftale.

Teknik- og Miljøforvaltningen vil viderebringe udfordringerne med tømningsraten, affaldssortering samt muligheden for guides til affaldskontoret.

Ad pkt. 7) Evt.

Ingen bemærkninger.

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje