Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Bolig og byggeri Styringsdialoger Styringsdialog 2024 med Boligselskabet Tinggården (DAB)

Styringsdialog 2024 med Boligselskabet Tinggården (DAB)

Dato: Den 30. oktober 2024, kl. 13:00-14:00.

Deltagere fra boligselskabet/afdelingen:

  • Teamchef, Helle Hjorting Damberg, DAB
  • Formand, Pernille Fornø, Boligselskabet Tinggården
  • Næstformand, Charlotte Rudgaard, Boligselskabet Tinggården

Deltagere fra Køge Kommune:

  • Økonomikonsulent, Nicole Frost, Kultur- og Økonomiforvaltningen
  • Specialkonsulent, Rikke Willesen, Velfærdsforvaltningen
  • Sektionsleder, Gitte Egtved Barlach, Velfærdsforvaltningen
  • Virksomhedsambassadør og byggesagsbehandler, Brian Mortensen, Teknik- og Miljøforvaltningen
  • Juridisk specialkonsulent, Maria Høst, Kultur- og Økonomiforvaltningen

Afbud:

  • Sekretariatschef, Jakob Skriver, Velfærdsforvaltningen
  • Økonomi- og bestyrelseskonsulent, Cathrine Øhlers, DAB

Sted: Mødelokale 3, Det gl. Rådhus, Torvet 1, 4600 Køge (indgang 2 fra gården). Ved ankomst ringes på dørtelefonen til mødelokale 3. Der er elevator op til mødelokalet.

Referent: Maria Høst

Dagsorden

  1. Velkomst og præsentation
  2. Status fra boligorganisationen
  3. Boligsociale tiltag, herunder anvisningsaftaler (Velfærdsforvaltningen)

a) Fælles frontløberne

b) Nye arbejdsgange fra beboere i risiko for udsættelse

c) Status på den kommunestrategiske rammeaftale

d) Kommunestrategiske rammeaftale fokus på sårbare og udsatte beboere

4. Økonomi og drift, herunder opfølgning på effektiviseringer (Økonomisk afdeling)

5. Byggeri, renovering og øvrige tekniske spørgsmål (Teknik- og Miljøforvaltningen samt Økonomisk afdeling)

a) Udrulning af fjernvarme i Herfølge

6. Aftaler

7. Evt.

Ad pkt. 1) Velkomst og præsentation

Køge Kommune bød velkommen til årets styringsdialogmøde, og efterfølgende præsenterede mødedeltagerne kort sig selv.

Ad pkt. 2) Status fra boligorganisationen

På mødet blev der drøftet flere væsentlige udfordringer, som Tinggården står overfor. Pernille forklarede, at efter afslutningen af de store arbejder med tagudskiftning og asbestsanering er der ikke økonomisk råderum til yderligere større vedligeholdelsesarbejder. Renoveringen medfører en huslejestigning på 27,57 %, som kan have konsekvenser for fraflytninger i afdelingen. Flere beboere har allerede forladt Tinggården, og huslejestigningen risikerer at forværre situationen, især da de omkringliggende afdelinger har lavere husleje. Desuden er det svært at forudse, hvordan ny udlejning vil gå, da afdelingen allerede har udfordringer med at tiltrække beboere, især grundet ældre køkkener og badeværelser.

På beboermødet blev der opnået enighed blandt beboerne, som stemte for huslejestigningen. Der blev ført en åben og ærlig dialog, som var værdsat.

Der blev også diskuteret problemer med narkotikahandel og uønskede personer i afdelingens fællesområder. Der vil blive opsat flere lamper i gården for at øge belysningen. Rikke nævnte, at der er et generelt fokus på området, især med henblik på ungegrupperne. SSP har været ekstra til stede, og der er et samarbejde med skole og jobplaneten for at håndtere udfordringerne i området. Det blev understreget, at det er vigtigt at anmelde kriminalitet, og at politiet har en app og en flyer, som gør det muligt at gøre dette anonymt.

Endelig blev økonomistyring i forhold til samdriften drøftet, og Pernille nævnte, at der er udfordringer med at opnå de ønskede effektiviseringer og besparelser. Der er endnu ikke sket en revision af serviceaftalen, på trods af at dette blev efterspurgt i marts. Dette kan muligvis løses gennem dialog med KAB, men det er fortsat en åben problemstilling.

Afslutningsvis blev det nævnt, at asbestsaneringen blev afsluttet i sommeren, og at målingerne viser, at forholdene nu er tilfredsstillende i afdelingen.

Ad pkt. 3) Boligsociale tiltag, herunder anvisningsaftaler (Velfærdsforvaltningen)

Ad litra a) Fælles frontløberne

Velfærdsforvaltningen præsenterede initiativet "Frontløbere for fællesskab" i Køge Kommune, som tager udgangspunkt i kommunens sundhedspolitik. Der er afholdt møder, hvor deltagerne har bidraget med input om, hvad der er vigtigt for at styrke fællesskabet. Et af de centrale spørgsmål, der er blevet drøftet, er, hvordan vi kan inkludere personer, der endnu ikke er en del af fællesskabet.

Forvaltningen fremhævede også, at der er mange ildsjæle, der allerede organiserer fællesskabsaktiviteter, men at det er vigtigt at finde måder at samle dem og maksimere deres engagement. En arbejdsgruppe, bestående af repræsentanter fra forskellige boligområder, har afholdt møder for at udveksle erfaringer og idéer til, hvordan flere kan inddrages i fællesskaberne.

Hvis boligselskabet kender nogen hos dem der vil være med, så kan de læse mere på hjemmesiden.

Ad litra b) Nye arbejdsgange fra beboere i risiko for udsættelse

Velfærdsforvaltningen har struktureret en indsats for at forebygge udsættelser og hjemløshed. Den 3. maj 2024 blev der udsendt et brev med information om dette til relevante parter. Forvaltningen ønsker et tæt samarbejde med boligforeningerne for at forebygge disse situationer. Boligforeningerne er blevet informeret om, at de kan henvende sig til en fælles indgang, som sikrer, at bekymringer behandles inden for 24 timer.

Ad litra c) Status på den kommunestrategiske rammeaftale

Velfærdsforvaltningen gennemgik svar på spørgsmål, som formanden havde stillet forud.

Udkastet til den individuelle organisationsaftale gennemgås på et senere møde.

Ad litra d) Kommunestrategiske rammeaftale fokus på sårbare og udsatte beboere

Drøftet.

Ad pkt. 4) Økonomi og drift, herunder opfølgning på effektiviseringer (Økonomisk afdeling)

Økonomisk Afdeling havde ingen bemærkninger til regnskabet, som blev taget til efterretning.

Det blev også bemærket, at antallet af lejemål ikke stemte overens, hvilket skyldtes en fejl i BBR. Denne fejl er nu blevet rettet.

Ad pkt. 5) Byggeri, renovering og øvrige tekniske spørgsmål (Teknik- og Miljøforvaltningen samt Økonomisk afdeling)

Teknik- og Miljøforvaltningen orienterer om nye regler for affaldssortering, som træder i kraft den 1. januar 2025. Fra denne dato skal mad- og drikkekartoner sorteres som plastaffald. Boligselskabet får også ansvar for at anskaffe et kemiskab til opbevaring af farligt affald i hver afdeling. Skabet skal placeres, så det er tilgængeligt for afhentningspersonalet, kunne rumme seks spande og være udstyret med en kodelås.

Tømning af skabene vil ske fire gange om året, og boligselskabet skal forud melde behov for afhentning af skabenes indhold via kommunens hjemmeside. Der arbejdes desuden på at indføre beholdere til tekstilaffald, som kun vil være til tekstiler, der ikke kan genbruges.

Ved behov for større affaldsbeholdere eller bestilling af afhentning af indholdet i kemiskabene kan Teknik- og Miljøforvaltningen kontaktes på affald@koege.dk eller telefonnummer 56 67 24 28.

Ad litra a) Udrulning af fjernvarme i Herfølge

Pernille forklarede, at der er tale om et gammelt træpillefyr fra 2026-2028, og de afventer et eftersyn for at vurdere fyrrets levetid. Ifølge langtidsbudgettet er det planlagt at blive skiftet i 2025-2026. Økonomisk set er det dog ikke muligt at omlægge til fjernvarme på nuværende tidspunkt. Hvis de bliver pålagt at skifte til fjernvarme, vil det udgøre en udfordring.

TMF opfordrede til at kontakte VEKS for yderligere afklaring og rådgivning.

TMF bemærkede desuden, at tidsplanen for omlægning måske ikke vil holde, og foreslog at kontakte VEKS eller Sebastian Gonzales på sebastian.paag@koege.dk for videre opfølgning.

Ad pkt. 6) Aftaler

Formanden vil kontakte Rikke for at aftale et møde, hvor udkastet til den individuelle organisationsaftale kan drøftes.

Ad pkt. 7) Evt.

Ingen bemærkninger.

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje