Hjem Borger Fritid og oplevelser Kulturliv og oplevelser Ruter til Køge Jernmand 2024

Ruter til Køge Jernmand 2024

Ruterne til Køge Jernmand har forskellig længde afhængig af om du deltager i en kvart eller en halv Jernmand

Deltag i en halv jernmand, en kvart jernmand eller i stafetten

Vælger du at tilmelde dig en kvart Jernmand, skal du ud på 950 m svømning, 45 km cykling og 10,5 km løb. En halv Jernmand er 1900 m svømning, 90 km cykling, 21,1 km løb

Ved stafetten stiller man op som et hold på tre personer, hvor én person svømmer, én cykler og én løber. Skiftet foregår ved overdragelse af timingchippen i skiftezonen. Stafetten er en kategori for sig selv og kan gennemføres på begge distancer.

Svømmeruterne

Herunder finder du et kort over svømmeruten til en kvart jernmand.

Svømmeruten udgår fra den nordlige del af Søndre Strand ved startfeltet. Opløb sker ved Havnepladsen til skiftezonen, hvor der skiftes til cykelrute.

Herunder finder du et kort over svømmeruten til en halv jernmand.

Svømmeruten udgår fra den nordlige del af Søndre Strand ved startfeltet. Der svømmes forbi molen under broen ved Valkyrien, gennem inderhavnen til flydebroen i Slipset. Opløb sker ved Havnepladsen til skiftezonen, hvor der skiftes til cykelrute.

Cykel- og løberuterne

På kortet herunder finder du cykel- og løberuterne til Køge Jernmand.  I nederste højre hjørne kan du vælge hvilken rute, du vil se. Du finder også beskrivelser af de forskellige ruter under kortet.

Beskrivelse af Cykelruterne til Køge Jernmand

Første del af cykelruten er ud og hjem-turen.
Ud-og-hjem-turen udgår fra skiftezonen via Østre Banevej til rundkørslen ved Værftsvej, videre ad Tangmosevej, Græsmarksvej, Emilievej, Gløerfeldtsvej, Quistgaardsvej, Nørre Boulevard, hvor Ringvejen krydses og der køres videre ad Stensbjergvej, til Norsvej, og Ølbyvej.

Anden del af cykelruten er cykelrunden.
Cykelrunden fortsætter fra Ølbyvej mod Salbyvej, derefter ad Højelsevej, Baunebjergvej – Ejbyvej, mod Assendrupvej – Ladagervej, til Rugbjergvej, mod Vilkestrupvej – videre til Havdrupvej – tilbage til Ejbyvej og mod Ølbyvej, til runden er færdig ved Norsvej. Ud og hjem-turen fører tilbage til skiftezonen, hvor der gøres klar til løb.

Beskrivelse af Løberuten til Køge Jernmand

Løberuten består af en indledende strækning og en løberunde i midtbyen. Løberutens indledende strækning udgår fra skiftezonen på Havnepladsen og fortsætter af Østre Banevej, videre ud af rundkørslen til Værftsvej og til Tangmosevej og krydser bane-linjen til Emilievej.

Første del af løberuten går ad Emilievej til Quistgaardsvej – tværs over Niels Juelsgade og videre af Bjerggade, over Stationspladsen til Rådhusstræde, hvor Kulturtorvet krydses. Herfra videre til Bag Haverne, der fortsættes af Fændediget, Brogade og videre til Torvet.

Anden del af løberunden går ad Vestergade, Rebslagergade, Sankt Gertrudsstræde, gennem Glæisersvej, til højre af Tøxensvej, videre til H.C. Andersensvej, på tværs af Allégade, og ad Kirkestræde tilbage til Torvet. Fra Torvet til Nørregade og over Nørre Boulevard, til Slagterivej, hvor runden bindes sammen med Quistgaardsvej og til Emilievej. Hvorefter løberunden gentages og løbes af flere omgange og afsluttes ved målfeltet på eventpladsen ved Kulturtorvet.