Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Hjælp og støtte Kvalitetsstandarder og tilsyn Kvalitetsstandard for pasningsorlov

Kvalitetsstandard for pasningsorlov

Godkendt af Ældre- og Sundhedsudvalget den 12. marts 2024

Lovgrundlag

Serviceloven § 118

Hvad er formålet med indsatsen?

At en person med tilknytning til arbejdsmarkedet, der ønsker at passe en nærtstående med behov for hjælp til personlige og praktiske opgaver i hjemmet kan ansættes af Køge Kommune. 

Pasningsorloven er en ansættelse i den kommune, hvor borgeren med pasningsbehovet bor. Lønnen står i stedet for den ydelse, man normalt får på arbejdsmarkedet. 

Betingelsen er at den syge har betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig, herunder uhelbredelig lidelse. Ved langvarig lidelse forstås en lidelse, som forventes at vare 1 år eller mere. 

Alternativet til pasning i hjemmet er et døgnophold udenfor hjemmet eller at plejebehovet svarer til fuldtidsarbejde. 

Det er afgørende, at der er enighed mellem parterne om etablering af pasningsforholdet og at kommunen vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, som taler imod, at den pågældende person passer den nærtstående. Mængden af hjælp skal være uforeneligt med at udføre sit vanlige fuldtidsarbejde.

Formålet er at sikre en fleksibel måde at varetage praktiske og personlige opgaver for den nærtstående i en kortere periode, hvor der:

  • overvejes hvilke foranstaltninger, der er behov og mulighed for på længere sigt.
  • er behov for at varetage opgaver i en begrænset periode, som er uforenelig med at passe et erhvervsarbejde. 
  • varetages særlige omsorgsopgaver, fx deltagelse i behandlinger på sygehuset samt praktiske og sociale støttefunktioner. 

Hvad omfatter hjælpen?

Ansættelse til pasningsorlov er op til 6 måneder. Pasningsorloven kan deles i kortere perioder med accept fra den ansattes arbejdsgiver. Pasningsorloven kan i særlige tilfælde forlænges med 3 måneder. 

Ansættes til at udføre personlige og praktiske opgaver i overensstemmelse med arbejdsmiljøloven. Der kan hertil forekomme behov for hjælpemidler for at sikre arbejdsmiljøet. Ansættes derudover til evt. afløsning i hjemmet samt kørsel til kontrol eller behandling på sygehuset. 

Ledsagerordning og hjælpemidler søges separat. 

Hvem kan modtage indsatsen?

Alle borgere uanset alder, som har betydelig og varig nedsat funktionsevne, en langvarig lidelse eller uhelbredelig sygdom. Ved langvarig lidelse forstås en lidelse, som forventes at vare 1 år eller mere.

Den der ønsker ansættelse skal være nærtstående samt have tilknytning til arbejdsmarkedet. Pensionister skal derfor være opmærksomme på, at de ikke er berettiget til pasningsorlov, da de ikke er tilknyttet arbejdsmarkedet. Under orloven er det en forudsætning, at parterne bor sammen eller så tæt på hinanden, at det er muligt at varetage opgaverne.  

Ansættelse til pasningsorloven sker ved den kommune, hvor personen med pasningsbehovet bor. Lønnen udgør 25.138 kr. om måneden (2023)

Det er muligt at flere personer deler pasningsorloven. Her udarbejdes en fordelingsnøgle i forhold til timer og løn. 

Iværksættelse og ophør af indsatsen?

Ældre- og Sundhedsafdelingen træffer afgørelse om pasningsorlov. Ved bevilling af pasningsorlov iværksætter Ældre- og Sundhedsafdelingen ansættelse ved Køge Kommune. 

Ansættelsesforholdet kan afbrydes tidligere end aftalt grundet eksempelvis egen sygdom eller andre personlige forhold. 

Kommunen udbetaler løn til den ansatte i en måned efter udgangen af den måned, hvor ansættelsen ophører, dog længst til personen får anden indtægt. 

Hvad indgår ikke i indsatsen?

  • Respirationshjælp i form af overvågning.
  • Andre sundhedslovsydelser / sygepleje
  • Ledsagerordning
  • En ægtefælles egen andel af opgaver i et fælles hjem.

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje