Skip til hoved indholdet

Børnenes side

Er du under 18 år og har problemer eller udfordringer, du ikke får hjælp til? Så kan du her på siden finde hjælp

Du har altid ret til at få hjælp, hvis du har brug for det. Det har alle børn og unge, der oplever, at livet kan være svært.

Måske oplever du, at du er ked af det eller bange meget af tiden? Drikker din far eller mor derhjemme for eksempel for meget alkohol? Eller bliver du, eller nogen tæt på dig, slået? Så kan du få hjælp hos os. 

Her på siden kan du ringe til en rådgiver i Køge Kommune, der arbejder med børn og unge tæt på, hvor du bor. 

På knappen "Til møde med kommunen" kan du se Inge fra Ultrantyt forklare, hvad en kommune er, og hvordan en kommune kan hjælpe dig. Du kan også klikke på spørgmålene her på siden og læse om, hvad en kommune er, og hvordan du kan få hjælp. 

Til møde med kommunen

Ring til Køge Kommunen mandag-onsdag mellem kl. 9-14 og torsdag mellem kl. 12-18 på telefon: 20 33 61 42

Ring til BørneTelefonen hele døgnet på telefon: 116111

Husk at du også altid kan ringe til 112, hvis du har akut brug for hjælp

Har du et spørgsmål? Måske kan du finde svaret her

Du kan forestille dig kommunen som ét stort hold, hvor alle arbejder sammen for at gøre vores område bedre at bo i. Kommunen sørger for eksempel for at der er nogle gode og trygge veje at køre på, nogle pæne parker som er hyggelige at være i, og at skolerne har alle de ting, de har brug for til at undervise. 

Men en kommune er også det sted, man kan gå hen, hvis man har problemer eller udfordringer. Så taler vi om, hvad der er vigtigt for forskellige mennesker og om hvordan, vi kan hjælpe hinanden. 

Du bor i Køge Kommune, hvis du bor i: Borup, Ejby, Bjæverskov, Gørslev, Vemmedrup, Køge Nord (Ølby og Ølsemagle), Køge Bymidte, Ll. Skensved, Lellinge, Algestrup, Herfølge eller Hastrup. Og så må du altid ringe til os. 

Hvis din familie, de voksne i skolen eller andre voksne, du kender, ikke kan eller vil hjælpe dig, er vi nogle voksne i Køge Kommune, som arbejder med at finde ud af, hvad du har brug for. 

Der kan være mange grunde til, at du kan have brug for hjælp. Det kan være, hvis du føler dig utryg hjemme, hvis du er ked af det meget af tiden, eller hvis du eller nogen tæt på dig oplever vold eller mange voldsomme skænderier. Måske drikker de voksne hjemme hos dig meget alkohol. Det kan også være, at dine forældre har svært ved at passe på dig. Måske føler du dig meget alene med alting? Men det kan også være andre slags problemer, der er for svære til, at du kan klare det selv. 

Når du ringer til Køge Kommune, kommer du igennem til en børnerådgiver. Rådgiveren arbejder med at hjælpe børn og unge og er altid klar til en snak. 

Hvis du ringer til kommunen, kommer du direkte i forbindelse med en rådgiver, som kan hjælpe dig. Ringer du i stedet til børnetelefonen, kommer du også igennem til en rådgiver, men det er ikke en, som arbejder for kommunen. Så hvis I sammen vurderer, at du har brug for mere hjælp, vil rådgiveren fra BørneTelefonen tage fat i kommunen, som tager over og hjælper dig videre. 

Hvis du oplever, at telefonen ikke bliver taget, når du ringer til Køge Kommune, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Dem kan du ringe til hele døgnet. 

Det kan godt ske, at Køge Kommune ikke tager telefonen, hvis du for eksempel ringer sent om aftenen. Det er fordi, kommunen har nogle faste åbningstider, som vi ikke må lave om på. 

Hvis du har akut brug for hjælp, kan du også altid ringe 112.  

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje