Køge Kommune deltager i forsøg med AI-styrede lyskryds
Ved hjælp af kunstig intelligens (AI) i lyskryds, kan man få trafikken til at glide bedre til gavn for både trafikanter og miljøet. Køge Kommune deltager nu i et forsøg, der netop skal teste, hvilke fordele det kan give. Det første AI-styrede lyskryds i kommunen er opsat i lyskrydset mellem Strandvejen og Stevnsvej.
Lyskryds er altid programmerede til at afvikle trafikken bedst muligt. I en fremtid med AI kan lyskryds blive endnu bedre til det. Det har forsøg med AI-styrede lyskryds nemlig vist. Netop nu deltager Køge Kommune i et sådan forsøg, som har til formål at undersøge, hvilken effekt AI-styring kan have for trafikken.
Virksomheden bag har foretaget et lignende forsøg i Kolding, hvor trafikafviklingen viste sig at glide betydelig lettere.
- Det er interessante erfaringer, som vi gerne vil teste af her i Køge Kommune – både af hensyn til de trafikanter, som naturligt nok helst så vidt muligt vil undgå at sidde i kø, og af hensyn til klimaet, som også lider under de trafikale udfordringer. På sigt kan det også være en gevinst for de bløde trafikanter, hvis lyskrydsene prioriterer, at for eksempel cykler kommer hurtigere frem. Vi har besluttet at deltage i forsøget for at se, hvilken effekt det kan have hos os, og om vi måske ved brug af AI-styringen også kan undgå eller udskyde dyre ombygninger af veje, siger Lene Møller Nielsen, formand for Teknik- og Ejendomsudvalget.
I første omgang er der sat udstyr op i lyskrydset mellem Strandvejen og Stevnsvej, hvor mange bilister og cyklister dagligt passerer. Udstyret her stod over for en udskiftning, og kan med det nye og bedre udstyr nu afvikle trafikken ved brug af AI.
Fordelene ved AI i lyskryds er, at det kan følge trafikkens art, mængde og hastighed her og nu og dermed regulere trafikken i realtid. Til sammenligning kan andre lyskryds kun styre trafikken ud fra i forvejen udpegede myldretider, dag- og nattetimer i et forsøg på, at afvikle trafikken bedst muligt.
Forsøget evalueres både undervejs og efterfølgende. Hvis resultaterne viser sig at være gode, forventer Køge Kommune at opsætte AI-styring i andre af kommunens trafikerede lyskryds i takt med at det tekniske udstyr alligevel står over for en udskiftning.
Mens forsøget står på, bliver der opsat videokameraer i krydset, så signalfirmaet bag løsningen, Swarco, kan følge forsøget her og nu – men de lagrer hverken billeder eller andre data.