Skip til hoved indholdet

Køge, Solrød og Stevns arbejder på et fælles beredskab

Køge, Solrød og Stevns kommuner har taget det første skridt mod at samle deres beredskab i én fælles organisation. En principbeslutning er godkendt, og de tre kommuner forventes at tage endelig stilling til den nye ordning inden sommeren 2025.

I dag har de tre kommuner allerede et tæt samarbejde om beredskabet, som ledes af samme beredskabschef. Siden 2020 har hver kommune dog haft deres eget beredskab og kontrakt med Falck. Det betyder, at de i princippet arbejder hver for sig, men i praksis ofte fungerer som ét beredskab.

Nu er tanken at samle beredskabet helt i én organisation. Det vil gøre beredskabet stærkere og mere effektivt og give en tydeligere ansvarsfordeling. Samtidig bliver det lettere at håndtere både daglige hændelser og større kriser, som for eksempel stormfloder og højvande.

- Vi har flere gange set, hvor stærkt samarbejdet mellem Køge, Stevns og Solrød er – ikke mindst i situationer med stormfloder og højvande, som vi desværre kommer til at se mere af i fremtiden. Derfor er vi positive over for forslaget om et fælles beredskab, som kan styrke samarbejdet endnu mere, siger borgmester i Køge Kommune, Marie Stærke.

Hvis planerne godkendes til sommer næste år, kan det nye, samlede beredskab træde i kraft fra 1. januar 2027. Indtil da skal der udarbejdes vedtægter, laves aftaler om økonomien og forberedes en ny udbudsrunde for beredskabskontrakterne, da de nuværende aftaler med Falck udløber ved udgangen af 2026.

Hold dig opdateret om Køge Kommune

Køge Kommune
Torvet 1
DK-4600 Køge
CVR-nr. 29189374
Akut hjælp

Telefon: +45 56 67 67 67
raadhus@koege.dk

Nyttige genveje