Køge Kommune sætter fokus på børn og unges brug af skærme og digitale værktøjer
Hvad er den rigtige balance mellem det digitale og analoge i undervisningen i fremtidens folkeskole? Og skal skolerne være mobilfri? Netop det skal diskuteres, når Køge Kommune afholder et stort temamøde den 4. december 2025, hvor både elever, skoleledere, skolebestyrelser, og repræsentanter fra dagtilbud samles for at sætte gang i arbejdet med skærmpolitikker.
Danske skoleelever er dem, der bruger digitale værktøjer mest i skolen ud af alle 81 OECD-lande. Det viste en PISA-undersøgelse, som blev lavet sidste år. På baggrund af undersøgelsen lavede Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 12 anbefalinger til brug af skærme i grundskolerne. Og det er de anbefalinger, som Køge kommune nu sætter fokus på til et temamøde den 4. december på Asgård Skole.
- Skærme er stærkt afhængighedsskabende, og det gør det svært for børn og unge at løfte blikket fra mobilen. Derfor er det også helt afgørende, at vi som politikere sætter gang i et arbejde på kommunens skoler, som hjælper med at sætte rammerne for, hvad den gode balance er i forhold til digitale værktøjer og brugen af mobiltelefoner i løbet af dagen. Det skylder vi simpelthen vores børn og unge, siger formand for Skoleudvalget Ali Yahya.
På temamødet deltager børneudvalget, skoleudvalget, skolebestyrelser, skoleledelser, områdeledere fra dagtilbud, Fælleselevrådet, DLF, BUPL samt relevant pædagogisk personale.
Dagen skydes i gang med et oplæg af Mads Vestergaard der er forfatter, foredragsholder og Ph.d. i digitale medier og demokrati. Oplægget giver et overblik over de væsentligste udfordringer, som er fulgt med brugen af skærme og mobiltelefoner baseret på den nyeste forskning på området.
Elever kommer med anbefalinger
Køge Kommunes fælleselevråd, som består af elever på tværs af alle Køge Kommunes skoler, har også arbejdet med skærmpolitik og har formuleret deres anbefalinger til, hvordan de mener skærme skal inddrages i undervisningen. Det forslag kommer de til at præsentere på temadagen.
- Som kommune, har vi ikke alle svarene. Og det er afgørende, at vi får en bred debat om det her emne, med perspektiver fra både elever, forældre og skolebestyrelser. Heldigvis, er vi så heldige i Køge Kommune, at vi har et fælleselevråd med rigtig meget drive. De har altid mange skarpe pointer og meget på hjerte – og det gælder også i den her sag. Jeg glæder mig til at høre deres input, siger Ali Yahya, formand for Skoleudvalget.
Arbejdet er allerede i gang på flere skoler
Arbejdet med Undervisningsministeriets 12 anbefalinger er i varierende omfang i gang på
kommunens skoler, og der er en generel bevidsthed om udfordringerne ved digital støj, som der allerede arbejdes med. Men temamødet skal sikre, at alle skoler sætter endnu mere skub i arbejdet med retningslinjer og principper for brugen af skærme.
Der vil blive fulgt op på skolernes arbejde med anbefalingerne inden skoleåret 2025/2026.
Sunde digitale vaner starter allerede i dagtilbuddene
Selvom temadagens hovedfokus er på digitale værktøjer og skærme i løbet af skoledagen, deltager der også områdeledere fra dagtilbudsområdet ligesom alle byrådspolitikkerne, som sidder i Børneudvalget, vil være til stede.
- Digitale vaner starter allerede i dagtilbuddet. Og derfor giver det rigtig god mening, at vores pædagogiske personale lytter med. Både fordi, der kan være pointer, som de kan bruge i deres hverdag omkring digitale værktøjer, men også så de ved, hvad der rør sig på området. En dag skal de mindste jo også i skole, siger formand for Børneudvalget Pernille Sylvest.