Køge Kommunes borgerrådgiver tiltræder fra årsskiftet
Fra årsskiftet har borgerne i Køge Kommune fået en ny mulighed for at få hjælp, vejledning og støtte i kontakten med kommunen. Stillingen som borgerrådgiver er nemlig blevet besat, og fra den 3. februar er det muligt at tage kontakt og få hjælp til aktuelle sager.
Borgere, der har brug for hjælp i kontakten med Køge Kommune, kan fra 3. februar kontakte kommunens nye borgerrådgiver. Hos borgerrådgiveren kan borgere, der ønsker det, blandt andet søge rådgivning og vejledning om deres rettigheder og muligheder i kontakten med kommunen, ligesom borgerrådgiveren skal sikre, at borgerne oplever en retfærdig og respektfuld behandling i deres sagsforløb og vejlede om, hvordan man klager over en afgørelse eller oplevede fejl i kommunens sagsbehandling.
- De borgere, som oplever at have brug for en hjælpende hånd i samspillet med kommunen, har nu muligheden for at tage fat på borgerrådgiveren. Det synes jeg er en meget fin service, som jeg håber på, vil medvirke til at skabe en større forståelse og gennemsigthed de steder, hvor der er brug for det, siger borgmester Marie Stærke.
Borgerrådgiveren skal fungere som en uafhængig støtteinstans for borgerne. Som borgerrådgiver er ansat Julie Hansen, der er uddannet jurist og som kommer fra en stilling som juridisk konsulent i Køge Kommune. Hun har tidligere været ansat i Ankestyrelsen og i Retten i Roskilde.
- Jeg glæder mig til at vejlede og rådgive de borgere, som har behov for hjælp og støtte. Det er vigtigt for mig, at borgerne føler sig set, hørt og forstået, og at de modtager bistand hurtigst muligt. Jeg ser også frem til at være bindeled mellem kommunens borgere og kommunens forvaltning, og at bidrage til at sikre høj kvalitet i den generelle borgeroplevelse, siger Julie Hansen.
Ansættelsen af en borgerrådgiver er afledt af efterårets budgetforhandlinger, og evalueres efter en periode på to år.
Borgerrådgiverens rolle og muligheder
Borgere i Køge Kommune kan kontakte borgerrådgiveren, hvis man er utilfreds med den måde, en sag er behandlet på, eller hvis man er i tvivl om, hvor man skal henvende sig for at få hjælp i kommunen. Borgerrådgiveren kan blandt andet:
• Behandle klager og undersøge kommunens sagsbehandling, personalets adfærd og udførelsen af praktiske opgaver.
• Hjælpe med at forstå en afgørelse fra kommunen.
• Give information og vejledning om klagesystemet og hvordan man kan klage over kommunens afgørelser.
• Styrke dialogen mellem borgeren og kommunen gennem rådgivning, vejledning eller mægling.
• Komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og borgerbetjening kan forbedres.
Borgerrådgiveren kan ikke:
• Træffe afgørelser eller ændre afgørelser.
• Behandle klager over politiske beslutninger, fx serviceniveauer.
• Håndtere spørgsmål om personale- og ansættelsesforhold.
• Undersøge forhold, der allerede behandles af andre klageinstanser eller domstolene.
Kontaktoplysninger
Fra den 3. februar 2025 kan borgere kontakte borgerrådgiveren på:
Telefon: 24 78 87 36
E-mail: borgerraadgiver@koege.dk
Hvis du vil sende personlige og følsomme oplysninger til Borgerrådgiveren, kan du skrive direkte via Digital Post i din E-boks.
Telefontid:
• Mandag og onsdag: kl. 09.00-11.00
• Tirsdag og torsdag: kl. 12.00-15.00