Nyt fra Byrådets møde den 26. november 2024
Lille plus
på økonomisk redegørelse
Op til december er det altid særligt rart med lidt ekstra plus på kontoen. Og
det var netop hvad byrådet blev præsenteret for, da de på novembers byrådsmøde
behandlede årets tredje økonomiske redegørelse.
Den viser nemlig et mindre overskud på kommunens økonomi på 7,5 millioner kroner i alt.
Overskuddet er opstået på baggrund af den flotte fremgang, som opleves overalt i Køge Kommune. Virksomhederne klarer sig godt og borgerne kommer i arbejde. Det betyder, at der ikke skal bruges lige så mange penge på arbejdsmarkedsområdet som forudset, hvilket giver mulighed for at omprioritere midler herfra til det specialiserede område, som oplever et merforbrug på 12 millioner kroner.
De penge, der er i overskud, lægges i kommunekassen, og øremærkes arbejdet med en række reformer der kommer fra statsligt hold. Reformerne spiller fint ind i et fokus der allerede er i gang i byrådet, som handler om at udvikle Køge Kommune til i højere grad at involvere samfundet omkring sig på forskellig vis.
Det er rart at gå mod slutningen af året med et lille plus på kontoen. Der er reformer på vej fra Staten, som kommer til at betyde store forandringer for vores måde at drive kommune på. Dem skal vi forberede os på og være klar til at gribe, når de rammer. Reformerne harmonerer rigtig godt med et arbejde, som byrådet har været i gang med i noget tid. Det handler blandt andet om at vi i meget højere grad gerne vil involvere det omkringliggende samfund, både når vi udvikler, men også i den måde vi driver kommune på, siger borgmester Marie Stærke.
Køge Kommune og 16 boligorganisationer vil skabe endnu bedre boligområder
Når boliger i de almene boligselskaber i Køge Kommune står tomme og skal udlejes på ny, bliver det i fremtiden baseret på, hvordan beboersammensætningen ser ud i området.
Køge Kommune og 16 boligselskaber er nemlig gået sammen i en såkaldt kommunestrategisk rammeaftale, som gør, at udlejningen af lejligheder kan gøres mere fleksibel i forhold til at få en god beboersammensætning i et boligområde.
For eksempel vil boligselskaberne i de afdelinger med høj arbejdsløshed få mulighed for at sætte boligsøgende, som er i job, foran i køen. Samtidig vil kommunen i højere grad benytte afdelinger med lav arbejdsløshed til boligsocial anvisning, sådan så dem, der har færrest ressourcer, kommer til at bo et sted, hvor der er ressourcer. Den blandede beboersammensætning er derfor også med til at forebygge, at boligområder kommer på ghettolisten eller listen over parallelsamfund.
Jeg vil gerne sige stor tak til de 16 boligselskaber, som er med i aftalen. Det her viser, at når vi samarbejder, kan vi skabe bedre løsninger. Vores fælles mål er nemlig det samme – at skabe boligområder i balance og gode fællesskaber, siger borgmester Marie Stærke.
Den strategiske rammeaftale skal også styrke indsatser for at støtte udsatte og psykisk sårbare beboere. Det sker gennem den sociale helhedsplan og etableringen af en boligsocial pulje, som har fokus på at fremme fællesskaber og trivsel i boligområderne.
Aftalen underskrives formelt af alle parter den 3. december 2025 i byrådssalen på Køge Rådhus og træder i kraft den 1. januar 2025. I forbindelse med aftalen er der nedsat et Alment Boligforum med repræsentanter fra byrådet og boligselskaberne. Der afholdes møde i forummet 1-2 gange årligt for at fastholde og styrke den gode dialog.
Det nye Agerbækhuse skal ligge i Herfølge
Køge Kommune er i gang med at planlægge
byggeriet af et nyt Agerbækhuse, som er et botilbud, hvor der bor borgere med
betydelige og varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. På aftenens
byrådsmøde godkendte et enigt byråd, at det nye Agerbækhuse skal ligge i
Herfølge. Og arkitekter og byplanlæggere har derfor nu grønt lys til at arbejde
videre med byggeriet.
Med det nye Agerbækhuse sikrer vi tidssvarende og trygge rammer for de mest sårbare borgere, hvilket vil have en positiv indvirkning på deres trivsel og livskvalitet. Samtidig sikrer vi bedre arbejdsforhold for medarbejderne, når de skal drage omsorg og pleje for beboerne. Med aftenens beslutning er realiseringen af et nyt Agerbækhuse rykket tættere på, og det glæder jeg mig over, siger borgmester Marie Stærke.
Det nye botilbud får plads til op til 40 beboere og vil inkludere faciliteter, der sikrer en høj standard for pleje og omsorg, herunder værelser med eget badeværelse og fællesområder. Det nuværende Agerbækhuse på Gymnasievej bliver renoveret og omdannet til et midlertidigt botilbud med 28-32 pladser til borgere med socialpsykiatriske udfordringer.
Projektet er
en del af en bredere strategi for at udvide og forbedre de kommunale botilbud i
Køge Kommune.
Det nye Agerbækhuse finansieres af Køge Kommune og 169,4 millioner kroner, som Køge Kommune har opnået
lånemulighed til gennem en pulje i Sundheds- og Indenrigsministeriet.
Det forventes, at det nye Agerbækhuse står færdigt i 2027.
Ny ungeenhed skal hjælpe unge i uddannelse og
job
Køge Kommune vil styrke indsatsen for unge,
der står uden job eller uddannelse, ved at samle kommunens tilbud i én samlet
afdeling - Ungeenheden. Målet med den nye organisering er at skabe en klarere
struktur og et tættere samarbejde, så unge i Køge Kommune oplever en
koordineret og effektiv hjælp videre mod uddannelse eller job.
Ungeenheden kommer til at bestå af tre eksisterende enheder, nemlig uddannelsesvejledningen, beskæftigelsesindsatsen og Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU).
Vi skal løbende se på, om vi kan organisere os smartere i forhold til at skabe det bedste og mest helstøbte tilbud til borgerne. Ved at samle kommunens tilbud i en ny ungeenhed, kan der nemmere samarbejdes, så de unge får den bedst mulige støtte og vejledning til at komme videre i job eller uddannelse,” siger borgmester Marie Stærke.
Ungeenhedens primær opgave er at hjælpe unge uden job eller uddannelse videre i livet. En anden stor opgave bliver at bygge flere broer mellem skole og erhvervsliv, for eksempel virksomhedsophold til skoletrætte unge og netværk med lokale virksomheder om mesterlære. Også den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse (STU) og andre tilbud til unge med særlige behov har høj prioritet.
I forvejen arbejder uddannelsesvejledning og beskæftigelsesindsats under samme tag, men med forskellige ledelser. Fremover bliver opgaverne samlet i én afdeling med én leder.
Ungeenheden bliver en del af afdelingen for Arbejdsmarked og Borgerservice og får fysisk placering i Ølby Centeret.
Den nye organisering træder i kraft den 1. januar 2025.