Flere parkeringspladser ved Køge Nord Station
Der er godt nyt til de mange pendlere, der parkerer bilen og tager toget videre fra Køge Nord Station. Det er nemlig besluttet at udvide antallet af parkeringspladser ved stationen ganske betydeligt med medfinansiering af DSB.
Stil bilen ved stationen og tag toget videre. En løsning, der er god for den grønne omstilling, og som i Køge Kommune har været en stor succes med opførelsen af Køge Nord Station, hvor rigtig mange vælger parkér og rejs-løsningen. Faktisk har det vist sig, at så mange pendlere vælger at parkere bilen og taget toget videre, at der er endog meget stort pres på de eksisterende 650 parkeringspladser ved stationen.
De foreløbige opgørelser af det budget, der var afsat til opførelsen af det eksisterende parkér og rejs-anlæg og de omkringliggende veje, viser, at der er brugt 5 mio. kr. mindre end forventet.
Og nu har byrådet besluttet, at de penge skal bruges på at udvide anlægget, så endnu flere kan stille bilen og transportere sig mere klimavenligt.
- Det er en rigtig god nyhed, at vi nu gør det endnu mere attraktivt for de mange pendlere at vælge toget til. Køge Nord Station har halveret rejsetiden mellem København og Køge, og giver en nem adgang fra Sjælland til resten af landet med tog. Det betyder, at vi i dag har muligheden for at rejse grønnere og mere bæredygtigt. Parkeringspladser tæt på toget er en vigtig del af det regnestykke – og derfor er jeg glad for, at DSB har bekræftet, at de igen er med på aftalen om at finansiere halvdelen, siger borgmester Marie Stærke.
Parkeringspladserne ved Køge Nord Station er etableret i et økonomisk samarbejde med DSB, som finansierer med 50 procent. Den aftale, har DSB bekræftet, vil gælde også i den forestående udvidelse, hvilket samlet set betyder, at der er 10 mio. kr. til projektet, som forventes at kunne føre til omkring 220 nye parkeringspladser.
- Med gratis parkering og gode tilkørselsforhold har Køge Nord Station siden åbningen i 2019 hjulpet os med at få flere danskere til at vælge klimavenlige togrejser til. Fra Køge Nord Station er der kun omkring 20 minutter med eltog til Københavns Hovedbanegård. Passagererne undgår at sidde kø på motorvejen og at skulle kredse rundt efter en ledig betalingsparkering i city. Vi er derfor rigtig glade for aftalen med Køge Kommune, der gør det muligt for os at udvide antallet af parkeringspladser, som vi kan se, der bliver behov for i fremtiden, siger underdirektør for DSB Ejendomme Lars Gøtke.
Med byrådet beslutning vil der blive sat gang i en udbudsproces, og anlægsarbejdet forventes at starte op i 2025.