Køge Kommune stiller skarpt på erhvervsservice
Virksomheder i Køge Kommune skal gerne opleve en god og strømlinet service, når de har brug for hjælp til fx nyt byggeri eller andre former for godkendelser. En ny målrettet undersøgelse skal gøre Teknik- og Miljøforvaltningen i Køge Kommune helt skarp på, hvad virksomhederne efterspørger i kontakten med kommunen.
Når håndværksmesteren skal bygge en ny carport for en kunde, eller når en virksomhed skal udvide – så vil det ofte være vigtigt at inddrage Køge Kommune, når diverse tilladelser skal på plads.
I dag udsender Teknik- og Miljøforvaltningen et spørgeskema til virksomheder, der har været i kontakt med forvaltningen i løbet af de seneste 12 måneder. Formålet med undersøgelsen er at få overblik over, hvordan virksomhederne oplever forvaltningens erhvervsservice - og få input til, hvad der kan forbedres.
- Køge Kommunes virksomheder har afgørende betydning for kommunen og borgernes muligheder, og vi vil gerne byde dem den bedst mulige service i kontakten med os. Derfor spørger vi nu de virksomheder, vi har haft kontakt med, om hvad deres oplevelse af samarbejdet med os har været, så de konkret kan fortælle, hvor vi kan optimere, siger Køge Kommunes borgmester, Marie Stærke.
På byggesagsområdet har Teknik og Miljøforvaltningen tidligere lavet opfølgende interviews med virksomheder, der har fået sagsbehandling hos Køge Kommune. Her udtrykte virksomhederne ofte tilfredshed med de meget konkrete dele af sagsbehandlingen, men efterspurgte en form for forventningsafstemning eller helhedsorientering i kommunikationen med forvaltningen.
- Med spørgeskemaet her sætter vi fokus på alle Teknik- og Miljøforvaltningens sagsbehandlingsområder, når det gælder vores erhvervsservice, så vi får et bedre billede af, hvad virksomhederne forstår ved erhvervsservice, og hvor vi skal øge indsatsen for virksomhederne, der skaber arbejdspladser og indtjening til vores borgere, siger Mette Wigand Bode, formand for Erhvervs- og Arbejdsmarkedsudvalget.
I december lancerede kommunen Én indgang for erhvervslivet. Indgangen opruster nu med tre fagmedarbejdere fra Plan, Byg og Miljø, der som virksomhedsambassadører skal koordinere sagsbehandlingen for den enkelte virksomhed på tværs af fagkontorer og afdelinger.
- Vi er allerede godt i gang med at styrke samarbejdet med virksomhederne og den interne koordinering af sagsbehandling på tværs af afdelinger. Fremover skal fagmedarbejdere fungere som virksomhedsambassadører og hjælpe virksomhederne effektivt igennem spørgsmål og tilladelser og for eksempel guide videre til vejmyndigheden, når byggetilladelsen er klar, siger Niels Rolskov, formand for Klima- og Planudvalget.
Teknik- og Miljøforvaltningen i Køge Kommune har især kontakt med virksomheder indenfor bygge- og anlægsbranchen, men også produktionsvirksomheder, logistik og landbrug, og spørgeskemaundersøgelsen sendes til rundt regnet 150 virksomheder.
Hvis man som virksomhedsejer har været i kontakt med Teknik- og Miljøforvaltningen i Køge Kommune og ikke modtager et spørgeskema, opfordrer kommunen til, at man henvender sig her: enindgang@koege.dk.