Høringssvar fra Seniorrådet i 2024
Seniorrådets høringssvar vedr. anvisningsret til friplejeboliger - 30. august 2024
Byrådets beslutning om etablering af 64 friplejeboliger i Køge kommune skal medvirke til at dække det øget behov for plejeboliger i årene fremover.
For Seniorrådet er det ikke væsentligt, om det sker ved at der bygges kommunale plejeboliger, selvejende plejeinstitutioner eller friplejeboliger. Derimod er det helt afgørende, at kommunen råder over tilstrækkeligt med plejeboliger til at dække behovet.
Ifølge kapacitetsprognosen for plejeboliger 2024 - 36 (Pkt. 76 – Ældre- og Sundhedsudvalgets møde 13.08.2024) vil der mangle 31 plejeboliger i 2028. I øvrigt et tal som er behæftet med stor usikkerhed, da der i beregningen indgår et forventet nettokøb af plejehjemspladser i andre kommuner. Det kunne lige så godt være det modsatte, som i perioden 2015 – 2020, hvor der var flere der tilflyttede plejeboliger i kommunen end flyttet ud.
Modsat kommunale plejeboliger er det operatøren der beslutter, hvem boligerne skal udlejes til. Derfor vil en hel eller delvis aftale om anvisning sikre at kommunen altid kan disponere over det antal plejeboliger, som er det beregnet behov jfr. kapacitetsprognosen.
Hvis det besluttes ikke at indgå en anvisningsaftale, er det derfor vigtigt, at kommunen på anden vis sikrer, at der altid er det nødvendige antal boliger.
Som alternativ til en anvisningsaftale foreslår Seniorrådet derfor, at der som minimum indgås en samarbejdsaftale med operatøren, som giver kommunen helt eller delvis fortrinsret til at disponere over ledige boliger. Begge parter vil have fordel af det. Kommunen vil være sikker på at have de antal pladser som forventes nødvendige. For operatøren vil det have den fordel, at der er større sikkerhed for boligerne kan udlejes, og dermed reducere udgiften til tomgangsleje.
Seniorrådet den 30. august 2024
Seniorrådets høringssvar vedr. Seniorrådsvalg 2025 - 30. august 2024
Fra 2025 tages et nyt nationalt IT- valgsystem i brug hvor seniorrådsvalg ikke indgår i løsningen, men skal afvikles ved brug af et separat valgsystem.
Der er i vejledningen om seniorrådsvalg ikke fastsat retningslinjer for, hvordan valgformen til seniorråd skal være. Medlemmerne skal blot være valgt ved direkte valg. Det betyder at valgformen eksempelvis kan være fremmødevalg, brevvalg, digitalvalg eller en kombination af forskellige valgformer.
Forvaltningen tydeliggør også at Seniorrådet ikke fremover kan forvente at IT- afdelingen bidrager til afvikling af valget, og at man er derfor betænkelig ved afvikling af et fremmøde generelt, og har fremlagt tre valgmuligheder
- Brevvalg: vælgerne afgiver deres stemme via brev.
- Digitalt valg: Vælgerne afgiver deres stemme digitalt i hjemmet, med særlige muligheder for vælgere, der er fritaget for digital post.
- Fremmødevalg: hvor stemmeafgivningen sker fysisk på et afstemningssted.
For seniorrådet er det væsentligt at +60- årige får mulighed for at afgive deres stemme til seniorrådet på en nem og tilgængelig måde.
Mange ældre har ikke adgang til et digitalt system i hjemmet, men vil som altid, møde op på et valgsted for at afgive sin stemme til kommunal-og regionsrådsvalg.
Derfor peger seniorrådet på endnu mulighed – som nævnt i retningslinjerne. En kombination af flere valgformer.
Seniorrådet anbefaler derfor at – afgive sin stemme digitalt i hjemmet, for dem der har denne mulighed – og et fremmødevalg for dem der ikke har, eller ønsker denne mulighed.
Hertil kommer at det er Seniorrådets holdning, at den afstemningsform, som giver størst mulig vælgerdeltagelse, og dermed også størst mulig legalitet til det nyvalgte Seniorråd altid bør anvendes. Indhentede erfaringer fra tidligere ældrerådsvalg viser klart, at fremmødevalg giver den største valgdeltagelse."
Fysisk brev udsendes kun til dem der er fritaget for digital post.
Seniorrådet blev præsenteret for et udmærket digitalt valgsystem på møde den 13. august 2024, som ville kunne afvikle er fremmødevalg på en effektiv og sikker måde, uden brug af valgbog og stemmeoptælling.
Seniorrådet deltager gerne i en valgbestyrelse.
Seniorrådet den 30. august 2024.
Seniorrådets høringssvar vedr. Ældre- og Sundhedsudvalgets budget 2024 - 31. maj 2024
Seniorrådet har den 22. maj modtaget Velfærdsforvaltningens forslag til besparelser for 2024 til høring. Baggrunden for genåbning af budget 2024 er et forventet merforbrug på aktuelt kr. 18,7 mio. ved uændret aktivitet og forbrug resten af året.
Knap halvdelen af merforbruget (8,2 mio.) skyldes politisk beslutning om gennemførelse af organisatoriske og driftsmæssige ændringer baseret på anbefalinger i rapport fra konsulentfirmaet Marselisborg. Udgangspunktet for besparelsen var, at Marselisborg forudsatte, at der med en investering i ca. 8 visitatorer vil være besparelsespotentiale på ca. 15 årsværk uden vel at mærke at ændre serviceniveauet. Opskriften fra Marselisborg var, at en hyppig og tæt individuel visitation vil sikre, at hjemmehjælpsmodtagerne modtog den rette hjælp (hverken mere eller mindre), hvilket i firmaets erfaringsoptik vil resultere i reduktion med knap 9 mio. på hjemmehjælpsområdet. Allerede i vores høringssvar til budgettet for 2024-27 den 11. september 2023 gav vi udtryk for, at vi var skeptiske overfor at det kunne lade sig gøre, og at gennemførelsen ikke måtte medføre, at der løbende skete et skred i serviceniveauet, så der reelt blev tale om gennemførelse af serviceforringelse af bagdøren uden en politisk beslutning.
Vi kan nu desværre konstatere - bare 5 måneder inde i 2024 - at Marselisborg konceptet var fuldstændig urealistisk at gennemføre i 2024. Resultatet ser vi nu, et samlet sparekrav på knap 19 mio. som skal indhentes på knap et halvt år. Så hvis de 44 besparelsesforslag gennemføres som foreslået
- vil det først og fremmest få store konsekvenser for de ældre Køge borgere, som har størst behov for hjælp og omsorg. Der er risiko for decideret pleje – og omsorgssvigt.
- må der forventes opsigelser i ældreplejen. Medarbejdere i ældreplejen er en mangelvare og efterspørges i alle kommuner. Det er ikke svært at få et nyt arbejde.
- vil det stærkt påvirke den igangværende organisationsændring med etablering af plejeteams, som både medarbejdere og brugere støtter op om jfr. erfaringerne fra pilotprojektet.
Med baggrund i de store konsekvenser en gennemførelse af en besparelse på knap 19. mio. resten af 2024 vil få for den basale pleje, omsorg samt aktivitetsniveau for de allermest udsatte borgere bemærkes følgende.
I forhold til de 44 forslag til besparelser kan Seniorrådet slet ikke acceptere, at de forslag som direkte påvirker serviceniveauet gennemføres. Det drejer sig om forslagene 1,2,3,4,5,6,11,12,15,16,17,23,24,26 og 44 svarende til i alt kr. 10,365 mio.
Ifølge udtalelse fra borgmesteren har Køge kommune en sund og stærk økonomi, og der var et driftsoverskud på omkring 64 mio. i 2023, som er tilført kommunens kassebeholdning. Seniorrådet forudsætter derfor:
- At merforbruget i 2024 tilføres ældre- og sundhedsområdet ved træk af kassebeholdningen. Det er der råd til.
- At Køge Kommunes andel af ”ældremilliarden”, der udbetales som bloktilskud i 2025 budgetmæssigt øremærkes til ældre- og sundhedsområdet.
- At det kan være en supplerende mulighed, at evt. ”restgæld” afdrages over en årrække som en budgetteknisk rammebesparelse på Ældre- og Sundhedsudvalget budget. Da den løsning vil påvirke ældre- og sundhedsområdets budget negativt i en årrække, er det for Seniorrådet vigtigt, hvis den model bruges, at rammebesparelsen ikke tages fra budgetposter, som vedrører den direkte pleje og omsorg.
Afslutningsvis skal bemærkes. Alle kan indimellem træffe forkerte politiske beslutninger. Det kan der læres af og rettes op på. Det eneste der ikke må ske er, at de forkerte beslutninger går ud over - i dette tilfælde - de ældre medborgere, som er helt uden skyld i det.
Seniorrådet den 31. maj 2024
Seniorrådets høringssvar på supplerende høring til Udbud af tøjvask til visiterede borgere i eget hjem - 3. april 2024
Oplæg fra forvaltningen
Citat:
” I dag sker transporten ved, at leverandøren afhenter det beskidte vasketøj på borgerens bopæl i en uge, og transport med levering af det nyvaskede tøj sker ugen efter. Det beskidte tøj sker således i to transporter. Fordelen ved udførelse af ydelsen på denne måde er, at borgeren får leveret tøjet ugen efter afhentning. Ulempen er, at der er to gange transportkørsler og dermed øget CO2 udledning. Ved ligebytteprincip vil borgeren få afhentet og leveret samme dag, hvilket vil betyde at borgeren skal vente i 14 dage og ikke i 7 dage på levering af vasketøj. Der er ensartet kadence i afhentning af vasketøj. Ved levering efter ligebytteprincippet vil CO2 teoretisk set halveres, idet afhentning af det beskidte vasketøj og levering af det renvaskede tøj i så fald vil ske i en og samme transport. I det kommende udbud forventes der derfor at blive lagt op til at udbyderne skal afgive to tilbud. Efter det nuværende princip og efter ligebytteprincippet.” Seniorrådet roser det gode initiativ med henblik på at spare CO2 udledning. Det bør tænkes ind i alle sammenhænge. De sparede kørselsomkostninger ved at omlægge til ligebytteprincippet bør komme brugeren til gode og kunne ses på brugerens regning.
Seniorrådet peger på de negative konsekvenser for borgerne:
Når snavset tøj skal opbevares længe vil væksten af bakterier stige og generende lugt bestå. Det vil indebære øget infektionsrisiko med risiko for en dyr hospitalsindlæggelse.
SENIORRÅDET
Seniorrådets høringssvar vedr. kravsspecifikation til tøjvask - 19. februar 2024
Udbuddet omfatter tøjvask til borgere i eget hjem med en løbetid på 6 år.
Der er aftale med 2 leverandører hvilket sikrer borgeren frit valg.
I forhold til tidligere er kravs-specifikationen tilpasset så vasketøj vaskes mikrobiologisk hvilket sikrer at antallet af mikroorganismer er dokumenteret inaktive ved decinfektion, som fjerner evt. smitteoverførsel.
Tekstiler er privat tøj, sengelinned, håndklæder, arbejdstøj og rengøringsstof.
Ligeledes er der fokus på bæredygtige grønne krav mht certificering af bl.a. Svanemærket.
Ydelsen omfatter jvf. kvalitetsstandarden
- lån af vasketøjspose
- afhentning af vasketøj på borgerens bopælsadresse
- sortering, vask, tørring, sammenlægning og aflevering på adressen
- kontrakten omfatter vask af 8-12 kg tøj hver 14. dag eller uge afhængig af visitationens afgørelsen
- der er egenbetaling for hjælp til tøjvask på vaskeri jvf. kvalitetsstandarden.
Seniorråder godkender kravs specifikationen og bemærker det gode initiativ med mulighed fortilkøb og bæredygtighed.
Som i tidligere høringsvar vedr. tøjvask bemærker SR at 8-12 kg tøj kan være alt for lidt for mange borgere.
SR ønsker, at man tilgodeser den bedst mulige hygiejniske standard for borgerne mht forebyggelse af sygdom.
Der er en økonomiske gevinst ved god hygiejne, bl.a. forebyggelse af urinvejs- og lungeinfektioner som koster dyre indlæggelser.
SENIORRÅDET
Seniorrådets høringssvar vedr. kvalitetsstandarder for træningsområdet 2024 - 18. december 2023
Genoptrænings- og vedligeholdelsestræning som tilbydes borgere med fysisk, social eller psykisk funktions nedsættelse i en kortre eller længere periode efter eks sygehusophold eller skade har det formål at hjælpe og støtte hverdagens gøremål mhp at borgeren bliver så selvhjulpen som muligt. Der kan søges elektronisk om hjælpen.
Ved en træningsplan efter sygehusophold får borgeren automatisk tilbud. Ved øvrige vedligehold- og genoptræning aktiviteter kontaktes velfærdsforvaltningen.
Egen læge eller pårørende kan søge for borgeren. Sagsbehandlingen afhænger af den konkrete situation i samarbejde med borgeren. Borgeren modtager en skriftlig besked med mulighed for at klage.
Seniorrådets høringssvar for genoptræning- og vedligeholdelsestræning 2024.
Tilbuddet skal afhjælpe fysisk funktionsnedsættelse efter sygdomsforløb hvor behandlingen ikke sker under sygehusophold med det formål at bevare fysisk og psykiske færdigheder.
Indsatsen gives 1 gang om ugen, enten som holdtræning, hjemmetræning eller selvtræning.
Fys- og ergoterapeuter vurderer behovet og udarbejder en plan, evt. med velfærdstekniske løsninger.
Der tilbydes primært til ældre borgere, hvor det vurderes at der kan opnås en bedring med bevaring af færdigheder.
Indsatsen er midlertidig og varigheden er individuel.
Genoptræning efter sygehusophold.
Tilbudet er midlertidigt og gratis.
Skal afhjælpe og støtte til, at genvinde tabt funktionsevne. Omfatter genoptræning ud fra en individuel behovsvurdering og ydes 1 til flere gange om ugen som hold eller hjemmetræning. Omfatter fysisk og kognitive funktioner samt ADL aktiviteter. Iværksættes indenfor 7 dage.
Seniorrådet mener, det bør iværksættes inden for 5 dage pga borgernes forskellighed mht ressourcer.
Seniorrådet bifalder at tilbuddet er gratis men ønsker at egenbetaling til kørsel fjernes.
Det er glædeligt at det sikres, at der er faguddannet personale.
Seniorrådet bifalder at der som grundlag for tilbud tages afsæt i og dokumenteres ud fra
- egenomsorg
- praktiske opgaver
- mobilitet
og ikke mindst i det mentale funktion og samfundsliv samt at der er mulighed for at skifte leverandør og få tolkebistand.
Tilbuddene medvirker til at mindske ensomhed og tilgodeser borgerens medbestemmelse som vigtige parametre.
Øvrige tilbud leveres af Køge kommune.
SENIORRÅDET
Seniorrådets høringssvar vedr. kvalitetsstandard for Hjælpemidler og Forbrugsgoder - 18. december 2023
Formålet er at hjælpe borgere med nedsat fysisk og psykisk funktion til at klare mest muligt selv.
Hjælpemidler kan omfatte høretekniske midler, engangs midler f. eks. stomiposer og insulinnåle, kørestole, rollator, el-køretøj.
Til boligændringer og køb af bil, skal der søges om bevilling. Der er mulighed får rentefrit lån, som tilbagebetales over 8 år.
Kropsbårne hjælpemidler er gratis bortset fra ortopædisk fodtøj.
Forbrugsgoder er hjælpemidler som kan købes i alm. handel hvor prisen ikke overstiger 500 kr.
Borgeren står selv for indkøb og reparationer.
Nogle bevillinger kræver lægedokumentation.
Seniorrådet finder, at udbuddet af hjælpemidler giver mulighed for dække de fleste behov.
Godt at der er mulighed for afprøvning af hjælpemidlet inden anskaffelse.
Ligeledes at der er klagemulighed og frit leverandør valg hos godkendte.
Der stilles rimelige krav til borgerne mht at vedligeholde hjælpemidlerne.
Seniorrådet går ind for at egenbetaling afskaffes.
Seniorrådet går ind for at man i videst mulig udstrækning bevilger hjælpemidler som er nødvendige for borgeren, uden egenbetaling.
SENIORRÅDET
Seniorrådets høringssvar vedr. kvalitetsstandarder for ælre- og sundhedsområdet 2024 - 13. december 2023
Generel information om hjælp og støtte på ældre-og sundhedsområdet
I afsnittet formål et med hjælpen er indføjet, at borgeren skal gøre det borgeren kan selv, og at hjælpen kan leveres i form af støtte på virtuelle besøg. Borger skal endvidere indvillige i at blive prøvet mht. at hjælp er nødvendig. I kvalitetsstandarden er dette beskrevet, som det fremgår herunder:
”Et af de bærende principper på velfærdsområdet i Køge Kommune er, at det er bedst at kunne selv. Udgangspunktet for den kommunale hjælp og støtte er derfor – gennem træning, vejledning og med afsæt i dine egne ressourcer – at hjælpe dig til at klare så meget som muligt selv. Med hjælp til selvhjælp sætter Køge Kommune fokus på øget livskvalitet til den enkelte borger og sikrer samtidig ressourcer til de borgere, der ikke har eller får mulighed for at kunne klare sig selv."
Seniorrådet noterer sig, på trods af, at formuleringen ikke er ændret fra 2023 – 2024, at formuleringen kan tolkes, som at grunden til at hjælpen gives som hjælp til selvhjælp, er dels at fokusere på øget livskvalitet, men også på, at der på denne måde kan være hjælp nok til alle.
Seniorrådet finder det uhensigtsmæssigt med præcisering af, at borger med denne formulering kan opleve at bære et medansvar for, at der er hjælp nok til de svageste af kommunens borgere.
Seniorrådet foreslår derfor, at afsnittet fra (… med hjælp til selvhjælp til …… klare sig selv.) udgår.
Seniorrådet opfatter, at retorikken i dette afsnit er ændret, så der stilles krav til borgeren på flere områder bl.a. på området, at hjælp kan foregå virtuelt (via skærm) I tidligere version var beskrevet at hjælpen evt. kunne foregå virtuelt. At evt. er fjernet opfatter seniorrådet som en skærpelse af muligheder for at takke nej til hjælp i form af virtuelle besøg.
Seniorrådet finder, at det er en styrke, at kvalitetsstandarden beskriver, hvad den konkrete udmøntning af principperne om hjælp til selvhjælp medfører for borgeren beskrevet på følgende måde i standarden:
”Dette kan foregå fx ved deltagelse i et rehabiliteringsforløb, udlevering og træning i brug af hjælpemidler, ved inddragelse af teknologiske løsninger for at støtte dig eksempelvis på virtuelle besøg eller ved fysiske besøg med støtte fra en medarbejder. ”
Til afsnittet om generel information om hjælp og støtte kan seniorrådet gentage bemærkninger som fremgår af høringssvaret, der vedrører kvalitetsstandarder for 2023:
- Det må det nøje overvejes, hvilke borgere der tilbydes virtuel form for hjælp og nye teknologier.
Der er borgere, som ikke kan/vil kunne manøvrere tilstrækkeligt på det teknologiske område.
Derfor er det vigtigt, at der finder vejledning, undervisning og opfølgning sted, og at borgeren ikke overgår til virtuel hjælp og støtte, før det er tilstrækkeligt sikret, at borgeren kan mestre metoden
og drage nytte af den tænkte virtuelle hjælp på egen hånd.
Seniorrådet kan desuden foreslå, at der oprettes kurser for borgere i, hvordan borger bedst muligt anvender de forskellige teknologiske løsninger. - Det må sikres, at borgere som modtager hjælp på sygeplejeklinik tilbydes transport til og fra klinikken om nødvendigt.
Vurdering af funktionsevne foregår ved hjælp af redskabet FÆLLES SPROG III. En metode, der er udviklet af kommunerne. I beskrivelsen af metoden lægges der op til, at vurderingen foregår på en
måde, så også borgerens egen vurdering af funktionsevnen indgår.
Seniorrådet kan som i 2022 og 2023 pege på, at det bør fremgå med hvilken vægt borgerens egen vurdering indgår i den samlede visitering af hjælpen, der bevilliges.
Hvilke krav stilles der til medarbejderne?
Det er rigtigt set, at medarbejdere, der arbejder i skærmede plejeboliger, behøver særlige kvalifikationer i forhold til borgere med særlige kognitive problemstillinger.
Det er som påpeget i høringssvaret i 2022 og 2023 ønskeligt, at der også her beskrives hvilke særlige kompetencer, der tænkes på.
Der gøres meget ud af at beskrive det faglige kompetenceniveau, som medarbejderne skal have for at kunne løse opgaverne som kvalitetsstandarderne beskriver, hvilket er rigtig godt.
Det kunne være ønskeligt med en evaluering af, hvor det faglige kompetenceniveau ligger set i lyset af manglen på netop de rette faglige kompetencer.
Vedr. Kvalitetsstandarder og det generelle omkring afgørelser
Seniorrådet peger på i lighed med høringssvaret i 2023 at kvalitetsstandarden, som beskriver det kommunale serviceniveau, og dermed er grundlaget for afgørelsen altid bør medsendes i skriftlig
form som bilag til afgørelsen.
Kvalitetsstandard for personlig hjælp og pleje
I lighed med høringssvaret 2023 opfatter seniorrådet ydelserne, der er beskrevet under denne standard som dækkende, og hæfter sig især ved den mulighed, der er for individuel tilpasning,
hvis der er ekstraordinært behov for hjælp til f.eks. bad.
Seniorrådet noterer sig, at det nu fremgår af ny specifik kvalitetsstandard, der vedrører pasningsorlov, altså hvilke retningslinjer der er, når borger ønsker at udpege en person, der yder hjælpen. Det finder seniorrådet rigtig godt og absolut relevant.
Kvalitetsstandard for hjælp til ernæring og tilberedning/anretning af mad
Seniorrådet har ingen bemærkninger til kvalitetsstandarden, som findes dækkende for området der beskrives.
Kvalitetsstandard for praktisk hjælp - rengøring
Seniorrådet finder, som det er beskrevet i høringssvaret 2023, at det er mere konkret at skrive at hjælpen til rengøring gives hver 14. dag end som det står i standarden 25 gange om året.
Det er fortsat ønskeligt, at det præciseres hvor ofte, der kan gives hjælp til hovedrengøring om året.
Seniorrådet finder desuden som anført i 2023, at det er godt og præcist beskrevet hvilke former for rengøring, der er indeholdt i hovedrengøring.
Seniorrådet bemærker, at såfremt rengøringsopgaven kan varetages af borger med hjælp fra teknologi og ergonomiske rengøringshjælpemidler er det forventet, at borger selv klarer rengøringen. Udgiften til almindelige hjælpemidler som f.eks. vaskemaskine, opvaskemaskine, robotstøvsugere og ergonomiske rengøringshjælpemidler afholdes af borger selv. Hermed pålægges borgeren en betragtelig udgift, som ikke alle vil have råd til.
Seniorrådet mener ikke, at økonomi må og skal være afgørende for, om en borger får den hjælp, som pågældende er berettiget til.
Ændringen vil reelt betyde, at borgere, der ikke har økonomi til indkøb af dyre teknologiske hjælpemidler, risikerer ikke at få den hjælp, som de rent faktisk ud fra kommunens egen helbredsmæssige vurdering er berettiget til.
Seniorrådet foreslår derfor, at der gives mulighed for, at der kan bevilges personligt tillæg til hel eller delvis betaling af det tekniske hjælpemiddel.
Kvalitetsstandard for praktisk hjælp – tøjvask
Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.
Kvalitetsstandard for praktisk hjælp – madservice
Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden udover samme bemærkning som i 2022 og 2023.
Der bør fremgå, at nogle borgere ikke selv er i stand til at framelde- og få genoptaget levering af mad i tilfælde af indlæggelse etc., herunder hvem der så gør det.
Kvalitetsstandard for praktisk hjælp – indkøb
Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.
Kvalitetsstandard for daghjem, aflastning, rulleplads og andre ophold på midlertidige døgnpladser m.v.
Seniorrådet finder det hensigtsmæssigt at samskrive standarderne og bruge betegnelsen kvalitetsstandard for daghjem, aflastning, rulleplads og andre midlertidige døgnpladser.
Seniorrådet er enig i formuleringen af standarden, men henleder som i 2023 desuden opmærksomheden på, at antallet af pladser skal afspejle behovet for pladser, såvel når det gælder daghjemspladser som døgnaflastningspladser, og at bevilling af rullende aflastning bør være fleksibel, så der i perioder kan tilbydes aflastning hyppigere end hver 6. uge.
Seniorrådet gør som i 2023 desuden opmærksom på, at antallet af midlertidige aflastningspladser til døgnrehabilitering skal modsvare behovet for netop disse pladser. Det er især vigtigt, fordi der i den indledende tekst til kataloget med kvalitetsstandarder forventes, at borgerne gør mere selv. Hvis den forventning skal indfries, er det nødvendigt med tilstrækkelige ressourcer sat af til dels vedligeholdelsestræning, og dels døgnrehabilitering.
Kvalitetsstandard for centerboliger
Seniorrådet finder, at den ændrede og mere strukturerede beskrivelse af, hvad standarden omhandler rigtig god.
Seniorrådet er af den opfattelse, at formuleringen: ”Hvad omfatter en centerbolig” med fordel kunne udskiftes med hvad er en centerbolig.
Seniorrådet er som i 2023 enig i ordlyden under hvad omfatter hjælpen i centerboligen med undtagelse af, at hjælpen tilpasses dit behov ”over tid”. Seniorrådet foreslår at ”over tid” erstattes med, at hjælpen løbende vurderes og justeres i forhold til dit aktuelle behov.
Seniorrådet ønsker som i 2023 at gøre opmærksom på under mulighed for klippekort, at det er betænkeligt, at tildeling af tid på klippekortsordningen er halveret. Igen stemmer dette ikke godt overens med en overordnet tilgang, hvor borger skal klare mere selv. Klippekortsordningen blev indført med det formål at styrke individuelle aktiviteter og forebygge ensomhed.
Kvalitetsstandard for plejeboliger
Seniorrådet finder, at den ændrede og mere strukturerede beskrivelse af, hvad standarden omhandler rigtig god.
Seniorrådet er af den opfattelse, at formuleringen: ”Hvad omfatter en plejebolig” med fordel kunne udskiftes med "Hvad er en plejebolig?"
Seniorrådet er enig i ordlyden under hvad omfatter hjælpen i plejeboligen med undtagelse af, at hjælpen tilpasses dit behov ”over tid”. Seniorrådet foreslår at ”over tid” erstattes med, at hjælpen løbende vurderes og justeres i forhold til dit aktuelle behov.
Seniorrådet ønsker som i 2023 at gøre opmærksom på under mulighed for klippekort, at det er betænkeligt, at tildeling af tid på klippekortsordningen er halveret. Igen stemmer dette ikke godt overens med en overordnet tilgang, hvor borger skal klare mest muligt selv. Klippekortsordningen blev indført med det formål at styrke individuelle aktiviteter og forebygge ensomhed.
Seniorrådet undrer sig som i 2023 over formuleringen:” Er du bevilliget en skærmet plejebolig, og ønsker du at fastholde ventelistegaranti, kan det blive nødvendigt at tilbyde en almindelig plejebolig for at overholde plejeboliggarantien”.
Seniorrådet opfatter, at der er behov for specialplads, og påpeger, at det må beskrives nærmere hvilken omsorg og pleje udover det i standarden beskrevne, der i så fald tilbydes i venteperioden i almindelig plejebolig.
Seniorrådet mener desuden, at der bør gives en garanti for, at pladsen på ventelisten til specialplads fastholdes selvom der midlertidigt tilbydes alternativ løsning for bolig.
Kvalitetsstandard for nødkald og nøglecylinder
Seniorrådet er ikke enig i den foreslåede tilføjelse, om at forudsætning for nødkald er et behov for hjælp 2-3 ugentligt. Det afgørende må være den konkrete helbredsmæssige vurdering af, om borgeren har et ikke planlagt behov for uopsættelig akut hjælp. Det er selvsagt ikke muligt at forudsige hvornår, og hvor tit dette behov vil opstå.”
Kvalitetsstandard for ældre- og handicapvenlige boliger
Seniorrådet er enig i ordlyden, men som i høringssvaret 2023 mener vi, at ordet konstant udskiftes med altid: ”Du færdes konstant (altid) med – konstant kan med fordel erstattes med altid --- og derfor kan du ikke færdes i en almindelig indrettet bolig”.
Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg
Seniorrådet udtrykker som i 2023 atter sin bekymring i forhold til at 70 – og 75 årige borgere, der bor alene, i modsætning til tidligere, får tilbudt at deltage i et fællesarrangement i stedet for et individuelt besøg. Der kan være en risiko for, at de borgere, som har det største behov ikke tager imod tilbud om fællesarrangement, fordi de ikke kan overskue at deltage.
Seniorrådet peger som i 2023 på det hensigtsmæssige i at overvåge hvor mange af de 70 – og 75 årige borgere, der bor alene, og som er inviteret til fællesarrangement, der rent faktisk møder op. En registrering kan give et billede af, om målgruppen nås på denne måde. Tallet kan sammenlignes med, hvor mange fra denne målgruppe, der tidligere år har takket ja til det individuelle forebyggende hjemmebesøg.
Kvalitetsstandard for omsorgstandpleje
Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.
Kvalitetsstandard for handicapkørsel
Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.
Kvalitetsstandard for pasningsorlov (ny)
Seniorrådet har følgende bemærkninger til standarden.
Seniorrådet hilser det velkomment, at ansøgning om pasningsorlov som en mulighed nu fremgår tydeligt af denne kvalitetsstandard.
Standarden beskriver, at en person med tilknytning til arbejdsmarkedet, der ønsker at passe en nærtstående med behov for hjælp til personlige og praktiske opgaver i hjemmet kan ansættes af Køge Kommune.
Standarden beskriver ligeledes hvordan borger skal forholde sig, og hvilke betingelser, der skal være opfyldt for at benytte muligheden.
Seniorrådet finder det vigtigt, at det er beskrevet, at det er afgørende, at der er enighed mellem parterne (den der modtager hjælpen, og den der giver hjælpen) om etablering af pasningsforholdet, og at kommunen vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, som taler imod, at den pågældende person passer den nærtstående.
Seniorrådet finder, at netop denne vurdering er med til at sikre borger kvalitet i aftalen om hjælpen i hjemmet.
Seniorrådet har desuden følgende forslag til ændringer i formuleringen af kvalitetsstandarden:
"Pasningsorloven er en ansættelse, som skal stå i stedet for den løn, som man normalt får." Erstattes med: ”Ansættelse til pasningsorlov skal ses som hel eller delvis kompensation for den løn man normalt ville få på arbejdsmarkedet."
Kvalitetsstandard for plejeorlov (ny)
Seniorrådet har ingen bemærkninger til standarden.
Seniorrådet hilser det velkomment, at retten til plejeorlov nu fremgår tydeligt af denne kvalitetsstandard, så borgere gives bedre mulighed, for at benytte denne ret.